Start- naar basisbekwaam

Periodeonderwijs ontwerpen (PO)

Het periodeonderwijs vormt de kern van het vrijeschoolonderwijs. BVS-schooladvies zet de kracht van het periodeonderwijs graag in het licht vanuit de rotsvaste overtuiging dat vrijeschoolonderwijs in het algemeen en periodeonderwijs in het bijzonder vaardigheden en vermogens kunnen ontwikkelen die mensen helpen om hun individuele pad in het leven gestalte te geven.

Tijdens cursus periodeonderwijs ontwerpen gaan we uit van de drie bekende zinnen van het vrijeschoolonderwijs:

NT2

Heb je kinderen in de klas die niet of nauwelijks Nederlands spreken? Maak je je zorgen of de meertalige kinderen in je klas wel voldoende woordenschat oppikken? Wil je hen graag verder helpen? Deze cursus biedt zowel achtergrondkennis als concrete handvaten voor in de klas.

Werkwijze
In 4 bijeenkomsten behandelen we een stuk theorie rondom NT2 en oefen je hoe je dat toepast in de praktijk. Je kunt eigen praktijkvoorbeelden/casussen inbrengen.

Periodelessen ontwerpen (VO)

In vijf bijeenkomsten koppelen we de theorie aan de praktijk. Daarbij leggen we altijd een korte theoretische basis om vervolgens te vertalen naar concreet lesontwerp.

De gemeenschappelijke lesontwerpen bespreken en oefenen we onderling. Deelnemers nemen hun vondsten op met video en presenteren deze tijdens de volgende bijeenkomst. In tweetallen geef je elkaar tussen de bijeenkomsten feedback aan de hand van een persoonlijke leervraag met betrekking tot periodeonderwijs.

Verhalen vertellen

Het vertellen van een verhaal is een krachtig instrument om de verbinding met je leerlingen en de lesstof tot stand te brengen. Op de vrijeschool zijn er veel momenten waarop vertellen centraal staat: in je les, bij de jaarfeesten, de opening van het schooljaar. Voor docenten zijn dat soms spannende momenten: hoe houd ik de lijn van mijn verhaal vast, hoe zorg ik ervoor dat mijn publiek geboeid blijft, hoe kom ik überhaupt op een idee voor een verhaal? Wij zijn ervan overtuigd dat in iedereen een verhalenverteller zit.

Coaching: leerlingen begeleiden naar zelfstandigheid

Steeds meer wordt er ook in het voortgezet vrijeschoolonderwijs gekozen voor (maatwerk)trajecten waarbij leerlingen hun eigen leerroutes kiezen en er geen traditionele lessen meer gegeven worden, maar leerlingen zelfstandig door een programma heen werken. Hoe begeleid je een leerling die nog lerende is in het nemen van eigen verantwoordelijkheid, die wel een planning kan maken maar het moeilijk vindt om zichzelf daaraan te houden, of hoe maak je inzichtelijk welke vaardigheden de leerling nog verder kan ontwikkelen?

Pagina's

Abonneren op RSS - Start- naar basisbekwaam