Nieuws

  • I.v.m. de afgekondigde coronamaatregelen vindt de Internationale conferentie digitaal plaats.    Voor meer informatie klik hier.

  • Gea Weeren (schoolpsycholoog en onderwijsadviseur) is deze zomer​ met pensioen gegaan. Zij heeft met een fantastische inzet BVS-schooladvies 15,5 jaar mede helpen vormgeven. Gea kenmerkte zich als vernieuwer, altijd vooruitstrevend vanuit de uitgangspunten van de vrijeschool.

  • Goed onderwijs houdt rekening met persoonsvorming, socialisatie en kwalificatie. Maar wat betekent dat in de praktijk? In dit boek gaat Hans Passenier op zoek naar waarden achter deze domeinen en legt een relatie met de vermogens die worden aangesproken.

  • Netwerk Leidinggevenden + netwerk intern begeleiders – 4 cursusmiddagen en 2 dagdelen persoonlijke begeleiding - €1.350,- Utrecht – start 21-9

  • Het kleutervolgsysteem is vernieuwd! Met trots presenteren wij je hier ons nieuwe kleutervolgsysteem. gereviseerd, aangevuld en afgestemd op de kerndoelen.

  • Steeds vaker begeleidt de intern begeleider leraren. En als IB'er heb je in de rol van coach ondersteuning nodig. De cursus coaching in de eigen school leert je vaardigheden en invalshoeken waar je je op richt in een begeleiding en hoe je dat in de praktijk brengt.

  • Het vertellen van een verhaal is een krachtig instrument om de verbinding met je leerlingen en de lesstof tot stand te brengen. Op de vrijeschool zijn er veel momenten waarop vertellen centraal staat: in je les, bij de jaarfeesten, de opening van het schooljaar.

  • Als (startende) IB-er komt er veel op je af, heb je een grote verantwoordelijkheid en een betekenisvolle functie. De IB-er is als het ware de spin in het web op school en beweegt zich tussen verschillende onderwijskundige gebieden en lagen van de schoolorganisatie heen.

  • In vijf bijeenkomsten leggen we een korte theoretische basis om vervolgens te vertalen naar concreet lesontwerp. De gemeenschappelijke lesontwerpen bespreken en oefenen we onderling. Je neemt je vondsten op met video en presenteert deze tijdens de volgende bijeenkomst.

  • Hoe begeleid je een leerling die nog lerende is in het nemen van eigen verantwoordelijkheid, die wel een planning kan maken maar het moeilijk vindt om zichzelf daaraan te houden, of hoe maak je inzichtelijk welke vaardigheden de leerling nog verder kan ontwikkelen?