Sinds 2014 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur rekenen en begaafdheidsonderwijs. Na mijn studie aan Hogeschool Helicon heb ik op Vrijeschool Widar in Delft gewerkt als klassenleerkracht. Naast het werken met de klas heb ik mij op schoolniveau gericht op het vormgeven van passend vrijeschoolonderwijs voor begaafde en hoogbegaafde kinderen, waarbij hoofd, hart én handen worden aangesproken. Het vraagstuk passend vrijeschoolonderwijs vormgeven kom ik in mijn werk als adviseur veel tegen. Hierbij staat het verwerven en vergroten van kennis, het verwerken hiervan en het zelf vaardig worden van de ander centraal. Ik begeleid hierbij individuele leerkrachten, teams, ib’ers en directeuren. Daarnaast ben ik betrokken bij het project Goed worden, goed blijven (GWGB) en Goed worden, goed blijven plus (GWGB+) bij de PO-raad. Hierin begeleid ik scholen waar de opbrengsten vlak boven de ondergrens liggen en scholen die een onvoldoende hebben gekregen van de inspectie.
EXPERTISE
Rekenen
Visie en vrijeschoolachtergronden
Leerlijn rekenen
Hedendaagse rekendidactiek
Diagnostische rekengesprekken
Automatiseren en memoriseren
Werken met en zonder rekenmethode
Hoogbegaafdheid binnen de vrijeschool
Vormgeven van beleid
Ontwerpen van uitdagende opdrachten
werken met verrijkingsgroepen
Acadin
Leerlijnen
ParnasSys leerlijnen
Handelingsgericht en Groepsplanloos werken
Instructievaardigheid
Expliciete directe instructie
Coöperatief werken
Onderzoekend leren
Coaching en begeleiding
Kwaliteitszorg (van toetsen naar passend onderwijs)
Zinvol bewegen (bal- en pittenzakjesoefeningen)
OPLEIDING
Cito-specialist PO
Postacademisch ECHA (Specialist in begaafdheidsonderwijs)
Sinds 2009 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies. Eerst als directeur/bestuurder, nu als adviseur. In mijn loopbaan ben ik vanuit het werk als scheikundeleraar me steeds meer gaan verbinden met de organisatie en het leiden van vrijescholen. Kunst en wetenschap en de spanning daartussen waren terugkerende thema’s. Met veel plezier heb ik verschillende scholen als interim-directeur mogen leiden. Daarnaast gaf ik vorm aan een opleiding voor onderbouw- en bovenbouw leraren. Onderwijs, onderwijsvernieuwing en mijn enthousiasme voor het vrijeschoolonderwijs dreven me tot een ontwikkeling waarbij ik me ging richten op communicatie en teamontwikkeling. Ik help docententeams bij het zich eigen maken van vaardigheden in verbindende communicatie, in onderwijsontwikkelingen zoals het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk, en ook ondersteun ik teams in hun ontwikkeling. De afgelopen tijd heb ik in samenwerking met het NSO-CNA een opleiding voor schoolleiders speciaal voor het vrijeschoolonderwijs opgezet en vormgegeven.
Sinds 2017 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Naast mijn werk als adviseur ben ik ruim 20 jaar werkzaam op de voortgezet vrijeschoolschool Bernard Lievegoed School in Maastricht als docent Nederlands. Op deze school heb ik diverse functies en taken gehad, waaronder staffunctionaris personeel en teamleider van het bovenbouwteam. Ik ben mede-initiatiefnemer van het Werkgebouw, een collectief van ambachtelijk ondernemers, waar ik als voorzitter van het bestuur van de strategie van de Stichting blijf ondersteunen. Ik wil mensen en organisaties helpen een stap verder te zetten in hun ontwikkeling. Mijn belangstelling gaat uit naar vraagstukken rondom motivatie en zelfstandigheid van leerlingen, activerende didactiek en coaching van leerlingen. Ik begeleid (startende) docenten met individuele vragen over hun dagelijkse lespraktijk en ga in docententeams aan de slag met onderwijsontwikkeling, teamontwikkeling en communicatie. Bij opleidingen aan nieuwe vrijescholen maak ik de verbinding naar de achtergronden vanuit praktische voorbeelden en opdrachten.
EXPERTISE
Docentenbegeleiding vo
Communicatie
Intervisie
Didactisch coach
Beeldcoach
Onderwijsontwikkeltrajecten
Onderwijsspecialismen (vo):
Activerende didactiek
Differentiatie
Klassenmanagement
Coaching
Mentoraat
Vertellen
OPLEIDING
Beeld- en didactisch coachen
Training Krachtgericht coachen
Diverse cursussen socratische gesprekstechnieken
Post hbo-opleiding, personeelsmanagement
Kunstbeleid en-management, Universiteit Utrecht
Nederlandse taal- en letterkunde, Universiteit Utrecht