Gerben Deenen

BIO

Sinds 2014 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur rekenen en begaafdheidsonderwijs. Na mijn studie aan Hogeschool Helicon heb ik op Vrijeschool Widar in Delft gewerkt als klassenleerkracht. Naast het werken met de klas heb ik mij op schoolniveau gericht op het vormgeven van passend vrijeschoolonderwijs voor begaafde en hoogbegaafde kinderen, waarbij hoofd, hart én handen worden aangesproken. Het vraagstuk passend vrijeschoolonderwijs vormgeven kom ik in mijn werk als adviseur veel tegen. Hierbij staat het verwerven en vergroten van kennis, het verwerken hiervan en het zelf vaardig worden van de ander centraal. Ik begeleid hierbij individuele leerkrachten, teams, ib’ers en directeuren. Daarnaast ben ik betrokken bij het project Goed worden, goed blijven (GWGB) en Goed worden, goed blijven plus (GWGB+) bij de PO-raad. Hierin begeleid ik scholen waar de opbrengsten vlak boven de ondergrens liggen en scholen die een onvoldoende hebben gekregen van de inspectie.

 

EXPERTISE

  • Rekenen
    • Visie en vrijeschoolachtergronden
    • Leerlijn rekenen
    • Hedendaagse rekendidactiek
    • Diagnostische rekengesprekken
    • Automatiseren en memoriseren
    • Werken met en zonder rekenmethode
  • Hoogbegaafdheid binnen de vrijeschool
    • Vormgeven van beleid
    • Ontwerpen van uitdagende opdrachten
    • werken met  verrijkingsgroepen
    • Acadin
  • Leerlijnen
    • ParnasSys leerlijnen
  • Handelingsgericht en Groepsplanloos werken
  • Instructievaardigheid
    • Expliciete directe instructie
    • Coöperatief werken
    • Onderzoekend leren
  • Coaching en begeleiding
  • Kwaliteitszorg (van toetsen naar passend onderwijs)
  • Zinvol bewegen (bal- en pittenzakjesoefeningen)

 

OPLEIDING

  • Cito-specialist PO
  • Postacademisch ECHA (Specialist in begaafdheidsonderwijs)
  • Hogeschool Helicon (Vrijeschool Pabo?)
  • Bal-a-vis-x

 

 

Hans Passenier

BIO

Sinds 2009 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies. Eerst als directeur/bestuurder, nu als adviseur. In mijn loopbaan ben ik vanuit het werk als scheikundeleraar me steeds meer gaan verbinden met de organisatie en het leiden van vrijescholen. Kunst en wetenschap en de spanning daartussen waren terugkerende thema’s. Met veel plezier heb ik verschillende scholen als interim-directeur mogen leiden. Daarnaast gaf ik vorm aan een opleiding voor onderbouw- en bovenbouw leraren. Onderwijs, onderwijsvernieuwing en mijn enthousiasme voor het vrijeschoolonderwijs dreven me tot een ontwikkeling waarbij ik me ging richten op communicatie en teamontwikkeling. Ik help docententeams bij het zich eigen maken van vaardigheden in verbindende communicatie, in onderwijsontwikkelingen zoals het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk, en ook ondersteun ik teams in hun ontwikkeling. De afgelopen tijd heb ik in samenwerking met het NSO-CNA een opleiding voor schoolleiders speciaal voor het vrijeschoolonderwijs opgezet en vormgegeven.

 

EXPERTISE

  • Organisatieadvies
  • Leiderschapsadvies
  • Kwaliteitszorg
  • Teamvorming
  • Verbindende communicatie
  • Docent Schoolleidersopleiding i.s.m. NSO-CNA, Post HBO vrijeschool voortgezet onderwijs i.s.m. Hogeschool Leiden
  • Innovatieprocessen
  • Ondersteuning nieuwe initiatieven
  • Onderwijsspecialismen:
    • Leeftijdsfasen en onderwijs
    • Denken, voelen en willen in de lesparktijk

 

OPLEIDING

  • Geweldloze communicatie, Authenta
  • Interim-management, de ROO
  • Master anorganische, Chemie UvA
  • HTS-Chemische technologie

 

 

Jeanneke Brosky

BIO

Sinds 2017 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Naast mijn werk als adviseur ben ik ruim 20 jaar werkzaam op de voortgezet vrijeschoolschool Bernard Lievegoed School in Maastricht als docent Nederlands. Op deze school heb ik diverse functies en taken gehad, waaronder staffunctionaris personeel en teamleider van het bovenbouwteam. Ik ben mede-initiatiefnemer van het Werkgebouw, een collectief van ambachtelijk ondernemers, waar ik als voorzitter van het bestuur van de strategie van de Stichting blijf ondersteunen. Ik wil mensen en organisaties helpen een stap verder te zetten in hun ontwikkeling. Mijn belangstelling gaat uit naar vraagstukken rondom motivatie en zelfstandigheid van leerlingen, activerende didactiek en coaching van leerlingen. Ik begeleid (startende) docenten met individuele vragen over hun dagelijkse lespraktijk en ga in docententeams aan de slag met onderwijsontwikkeling, teamontwikkeling en communicatie. Bij opleidingen aan nieuwe vrijescholen maak ik de verbinding naar de achtergronden vanuit praktische voorbeelden en opdrachten.

 

EXPERTISE

  • Docentenbegeleiding vo
  • Communicatie
  • Intervisie
  • Didactisch coach
  • Beeldcoach
  • Onderwijsontwikkeltrajecten
  • Onderwijsspecialismen (vo):
    • Activerende didactiek
    • Differentiatie
    • Klassenmanagement
    • Coaching
    • Mentoraat
    • Vertellen

 

OPLEIDING

  • Beeld- en didactisch coachen
  • Training Krachtgericht coachen
  • Diverse cursussen socratische gesprekstechnieken
  • Post hbo-opleiding, personeelsmanagement
  • Kunstbeleid en-management, Universiteit Utrecht
  • Nederlandse taal- en letterkunde, Universiteit Utrecht
  • Lerarenopleiding Nederlands

 

REGISTER

  • Register Beeldcoaching