Nieuwsberichten
Regenboog Train de trainer in Vilnius, Litouwen. - Winterwierook („Žiemos smilkalai“) De zoete smaak verwarmt de keel,Buiten vallen de bladeren,Naast me brandt een winterlamp,Herfstavond – vol kleine geneugten. De stoel wiegt zacht, de geur van koffie,Een kat ligt op schoot en spint,Zich koesterend in huiselijke vrede,En in de…
Update kerndoelen en leerlijnen: waar staan we nu? - De ontwikkelingen rondom de definitieve en concept-kerndoelen zijn volop in beweging. Op dit moment komt er steeds meer duidelijkheid over de implementatie van de nieuwe kerndoelen. Op de website van OCenW wordt dit visueel weergegeven. De definitieve concept kerndoelen Nederlandse taal…
Column – De oude linde op het schoolplein - Wanneer een kleuter start op school (her)kent hij minimaal 100 logo’s en bijbehorende merken. Wanneer de leerling de basisschool verlaat is dit aantal opgelopen tot rond de 700. Vraag ik diezelfde leerling naar de boom die naast de school staat, of…
Noodpedagogiek – Met ritme en menselijkheid door een crisis - Verslag Noodpedagogiek Module 1 – 23 & 24 oktober 2025Door: Maarten Verheyen Een jaar nadat de eerste conferentie over Noodpedagogiek in Den Haag plaatsvond, volgden afgelopen week 20 deelnemers de eerste module van het gecertificeerde modulaire trainingsconcept Noodpedagogiek – ‘Emergency Education’.Wat…
Opleiden, opleiden, opleiden – vrijeschoolpedagogie: wat is dat eigenlijk? - Opleiden, opleiden, opleiden – vrijeschoolpedagogie: wat is dat eigenlijk? Vanaf het einde van de vorige eeuw kozen steeds meer ouders voor de vrijeschool. De scholen groeiden en er kwamen nieuwe scholen en vrijeschool-afdelingen bij. Daar waren natuurlijk heel veel nieuwe…
Twee schoolleiders, twee scholen - Gedeeld leiderschap: Help, waar is een schoolleider?Schoolleiderschap ís een vak. Al zeven jaar leiden we schoolleiders op. En van hen horen we steeds weer hoe enerverend het werk is – zo enerverend, dat de twijfel vaak toeslaat. Is deze plek…
Key Characteristics of Waldorf Education - Essentiële kenmerken van de VrijeschoolpedagogieOp 30 mei 2025 heeft het International Forum for Steiner Waldorf Education – Hague Circle (HC) de Essentiële Kenmerken van de Vrijeschoolpedagogie vastgesteld. Vanuit Nederland is Elard Pijnaken, directeur van de BVS, als lid van de…
Wereldwijd waldorf: Waldorfschool Windhoek - Waldorf School Windhoek: 25 jaar leren in regenboogkleurenToen de Waldorf School Windhoek in 2000 haar deuren opende, verwelkomde ze zo’n veertig kinderen van klas 1 tot 4. Net als Namibië zelf vormden zij een bont gezelschap: meertalig, veelzijdig en afkomstig…
The Hague Circle 2025 – Een levendige ontmoeting in Boedapest - Van 28 mei tot 1 juni vond in Boedapest de jaarlijkse bijeenkomst plaats van The Hague Circle, het internationale overlegorgaan voor Waldorf/Steiner-onderwijs. Vertegenwoordigers uit 21 landen kwamen samen om te spreken over actuele ontwikkelingen, gezamenlijke richtlijnen en toekomstvisies voor het… [calendar]
