Overzicht
Leraarbegeleiding in de inductiefase
Leraren die in de eerste fase van hun loopbaan intensief worden begeleid, hebben over het algemeen meer zelfvertrouwen, ervaren minder stress en verlaten minder vaak na korte tijd het beroep en vallen minder uit. Om startende leraren te ondersteunen én behouden heeft BVS de eerste fase van een inductieprogramma (normaliter 3 jaar) ontwikkeld. Zo willen we de landing van nieuwe leerkrachten optimaliseren. We werken met twee verschillende groepen:
- Startende leraren met een vrijeschoolopleiding, zoals de Vrijeschool Pabo: deze groep begeleiden we bij het pedagogisch-didactisch handelen in de klas, HGW, de voorbereiding, oudergesprekken (ook praktisch met leerlingvolgsysteem) en bij de voorbereiding van de eerste ouderavond (uitnodiging, inhoud en praktische punten)
- Startende leraren zonder vrijeschoolervaring: begeleiding bij het maken van een periodeplanning voor een heel jaar, het uitwerken van de 1e periode, het maken van een weekrooster, en bij het pedagogisch-didactisch handelen in de klas met focus op het geven van periodeonderwijs (ademende lessen; denken, voelen en willen etc.)
Opzet inductieprogramma
- Een begeleidingstraject vanaf ‘de eerste werkdag’, meestal bij de start van het schooljaar
- Start en afronding fase 1 met een driehoeksgesprek (adviseur, leerkracht, schoolleider) om de leervraag in kaart te brengen, naderhand te evalueren en te bespreken wat de leerkracht daarna nog nodig heeft
- Vier begeleidingsmomenten in de klas met nagesprek
Doelgroep Inductieprogramma
- Leerkrachten/docenten:
- van Vrijeschool Pabo/VO-lerarenopleiding
- zonder vrijeschoolervaring
Resultaat Inductieprogramma
- Je hebt een goede start kunnen maken op de vrijeschool
- Je beschikt over handvatten om je pedagogisch-didactisch handelen te verbeteren
- Je bent in staat om periodeonderwijs vorm te geven en in relatie te brengen met de vaklessen
- Je bent goed voorbereid op je eerste ouderavond
We bieden dit aan als
Kosten, data en aanvragen
Individuele begeleiding
Duur en data: in overleg
Locatie: op school
Prijs: op aanvraag, zie voor een indicatie onze tarieven
Materialen: in overleg
Aanvragen: Wil je ‘Inductieprogramma‘ aanvragen? Stuur dan een mail naar admin@bvs-schooladvies.nl of bel naar (030) 281 96 56.
Kunstwerk: Marijn Tiessens – leerling De Vrije School Den Haag VO
Inhoud
Werkwijze Inductieprogramma
Inductieprogramma en de CAO PO
9.5 Introductie en begeleiding startende leraren (inductie)
- De werkgever stelt met instemming van de PGMR het beleid vast over de begeleiding van startende werknemers en de daarbij te bereiken doelen en in te zetten instrumenten. Tevens wordt aandacht besteed aan de wijze waarop vervangers worden geïntroduceerd en begeleid.
- Een startende leraar is een leraar die is ingeschaald in schaal LB-1/LC-1/LD-1 tot en met LB-3/LC3/LD-3.
- Een startende schoolleider is een schoolleider die maximaal twee jaar als schoolleider werkzaam is.
- De startende leraar (inclusief zij-instromer) heeft naast het persoonlijk budget duurzame inzetbaarheid genoemd in artikel 8A.3 recht op een bijzonder budget van 40 uur per jaar, zoals opgenomen in artikel 8A.5.
- De startende leraar of schoolleider (inclusief zij-instromer) heeft recht op begeleiding door een coach (niet zijnde de direct leidinggevende).
- De afspraken over de begeleiding en professionalisering van de startende leraar en schoolleider (inclusief zij-instromer) en de te bereiken doelen worden vastgelegd in het persoonlijk ontwikkelingsplan.
- Het verdient aanbeveling dat de startende leraar en de zij-instromer met name worden ingezet voor lesgeven, voor- en nawerk en professionalisering.
- De professionele ontwikkeling van de startende leraar wordt besproken in het kader van de gesprekkencyclus. Indien de startende leraar na drie jaar doelen zoals die zijn vastgelegd niet heeft bereikt, kan dat consequenties hebben.
Inductieprogramma en CAO VO
8.3 startende leraar
- De startende leraar heeft naast het bepaalde in lid 1 vanaf schooljaar 2024/2025 recht op een driejarig inductieprogramma, inclusief de benodigde tijd. Dit programma moet aan de volgende criteria voldoen, waaraan op schoolniveau nadere invulling gegeven wordt:
-
- werkdrukvermindering
- enculturatie
- professionele ontwikkeling
- observatie en begeleiding in de klas
- intervisie en gerichte begeleiding
- Onder een startende leraar wordt verstaan de werknemer met een eerste reguliere aanstelling in een leraarsfunctie, ongeacht de omvang van de betrekking. De lesreductie heeft betrekking op de in het taakbeleid van de betrokken school vastgelegde lestaak bij een vergelijkbare aanstelling. Een voorafgaande LIO- of vervangingsaanstelling heeft geen beperkende invloed op de afspraken zoals opgenomen in lid 1 en 2. Dit kan slechts anders zijn voor het inductieprogramma van lid 2 indien sprake is van het bepaalde in lid 4.
- Voor werknemers die hun loopbaan starten met een tijdelijk contract op basis van artikel 9.2 lid 4 CAO VO (bijvoorbeeld met een vervangingsovereenkomst) wordt geadviseerd – zeker indien de arbeidsovereenkomst meer dan drie maanden duurt – hen te laten participeren in een in overleg met de werknemer afgesproken inductieprogramma waarbij de hierboven genoemde criteria in verhouding staan met de duur van de arbeidsovereenkomst en de ervaring van de leraar (maatwerk). Indien sprake is (geweest) van een maatwerktraject, dan kan de duur hiervan in mindering worden gebracht op de termijn zoals genoemd in lid 2 van dit artikel.
Adviseur
Meerdere adviseurs verzorgen dit aanbod. Contactpersoon is:
PO:
VO: