Vanaf september 2020 werk ik bij BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor ben ik 9 jaar werkzaam geweest als klassenleraar in het vrijeschoolonderwijs. De meeste tijd daarvan ben ik verbonden geweest aan de Waterlandschool in Purmerend, een groeiende school. Hier heb ik veel ervaring opgedaan in het lesgeven in combinatieklassen en ben ik in contact gekomen met het concept ´de bewegende klas´. Naast het lesgeven kreeg ik de ruimte om mij te verdiepen in het taalonderwijs en heb ik mij ontwikkeld tot taalspecialist. Het vrijeschoolonderwijs ligt mij nauw aan het hart. Hoe kunnen we vrijeschoolonderwijs verzorgen in de tijd van nu en met de kennis van nu? Deze vraag heeft de afgelopen jaren centraal gestaan in het vormgeven van mijn onderwijs. Waarin ik heb ervaren hoe belangrijk het is om in verbinding te blijven; met de leerstof en met de mensen om je heen. Als adviseur van BVS-schooladvies richt ik mij aanvankelijk op het taalonderwijs, de Regenboogtraining en het begeleiden van leerkrachten in de praktijk.
Sinds 2001 ben ik als adviseur verbonden met BVS-schooladvies. Na mijn studie aan de Vrije Pedagogische Akademie (huidige Vrijeschool Pabo) ben ik gestart als klassenleraar. Ik begeleidde destijds een groep van klas 1 tot en met klas 7. Vervolgens heb ik deze groep meegenomen naar klas 8 in het voortgezet onderwijs. De vraagstukken met betrekking tot de samenwerking binnen een levende schoolorganisatie én de vraag hoe je één en ander organiseert speelden voor mij vanaf het begin van mijn loopbaan, in het primair- en voortgezet onderwijs, een belangrijke rol. Vandaar dat mijn werk altijd gestoeld is op twee aandachtsgebieden: onderwijs en samenwerking. Sinds mijn pensionering in 2017 ben ik als associé aan BVS-schooladvies verbonden.
EXPERTISE
Pedagogisch- didactisch handelen en klassenmanagement, zoals coöperatieve leerstrategieën, samenwerkend leren, zelfstandige rol van de leerling, gezonde opbouw van de les, op de leraar afgestemde persoonlijke begeleiding en scholing.
MediaCoach, zoals begeleiden en adviseren van scholen m.b.t. het beleid op het gebied van mediawijsheid, begeleiden van leraren bij het in praktijk brengen van mediawijsheid, gastlessen verzorgen, begeleiden bij andere avonden of deze zelf houden.
Snel lezen en leren, zoals leren focussen en geheugentraining, mindmapping en gestructureerd plannen en uitvoeren van de leertaken.
Onderwijsmanagement, zoals schoolzelfevaluatie, kwaliteitszorg, managementondersteuning, begeleiden van veranderingsprocessen, interim management, vormgeven van schoolontwikkeling
Teamvorming: professionele, veilige en samenwerkende organisatiecultuur
OPLEIDING
Startend schoolbegeleider
Opleiding “Werken met kwaliteit” (WMK), Van Gorcum
Sinds 2010 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. Na de Vrije Pedagogische Academie ben ik ruim 20 jaar als leraar werkzaam geweest op Geert Groote school en Geert Groote College in Amsterdam, waarvan de helft op de lagere school en de helft in klassen 7 en 8. In die jaren ben ik ook begonnen met het coachen van leraren. Met veel plezier geef ik sinds 2010 de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams.
Momenteel ben ik als coach aan het werk op het Rudolf Steiner College in Haarlem, het Geert Groote College en het Kairos College in Amsterdam. Ik coach daar vooral leraren, in toenemende mate ook leerlingen. Als freelancer coach ik nieuwe leraren op verschillende lagere vrijescholen. Tevens geef ik trainingen aan teams op het gebied van communicatie, weerstand en verbinding. Ik volg de studie Biografisch Coach aan het Centrum voor Biografiek.
EXPERTISE
Sociale vaardigheidstrainingen Regenboog
Coaching: Coach in het Onderwijs en Biografisch Coach
OPLEIDING
2018- 2022 Biografisch Coachen
2015- 2016 Transactionele Analyse voor docenten
2011- 2012 Video Interactie Begeleiding Mastercursus
Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 14 jaar werk als klassenleraar en intern begeleider op de Geert Groote School in Amsterdam. In mijn schooltijd ben ik daar zelf leerling geweest. Aansluitend op de schooltijd heb ik een aantal jaren op diverse wijzen levenservaring opgedaan. En tot mijn grote vreugde kwamen al deze opleidingen tot hun recht in het vak van vrijeschoolleraar waarin ik ervaring opdeed van klas 1 tot en met klas 8 en het vak van intern begeleider van de kleuters tot en met de zesdeklassers.
Mijn werk bij BVS-schooladvies bestaat het meest uit werkzaamheden rondom taalaanbod. In mijn laatste rondje als leraar deed ik mee aan een project taal in beeld, ondersteund door SLO (stichting leerplan ontwikkeling). We beschreven de leerlijnen taal voor het vrijeschoolonderwijs. Deze expertise en de samenwerking met SLO nam ik mee naar BVS-schooladvies. Aanbod in het schrijven van teksten en het begrijpen van lezen zijn regelrecht tot deze samenwerking terug te leiden. In de afgelopen jaren heb ik me daarnaast ook bezig gehouden met het verbeteren van aanbod en didactiek op het gebied van lezen en spellen, door de aanpak ‘zo leer je kinderen lezen en spellen’ te helpen afstemmen en implementeren op de vrijescholen. Ik heb een passie voor het vertellen van verhalen en het leren schrijven en maken van verhalen. Ik houd van poëzie en leer leraren graag aan hoe kinderen daar ook voor te enthousiasmeren.
De afgelopen jaren heeft mijn werkterrein zich naast taal ook in de richting van opleiding van nieuwe vrijeschoolleraren uitgebreid. In deze opleidingen komen kunstzinnig werken, werken vanuit beweging en vrijeschoolvisie en -achtergronden aan bod. Intervisie is een werkwijze die me aanspreekt en waar ik graag gebruik van maak. Tenslotte ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen mensen onderling is voor mij een voorwaarde voor kinderen, lerarenteams en ouders om tot leren en ontwikkelen te komen.
EXPERTISE
Taalontwikkeling: visie en vaardigheden opbouwen m.b.t. diverse domeinen
Werken met diverse leerlijnen taal, taal bij zaakvakken
Sinds 2013 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. In mijn loopbaan heb ik van meet af aan gewerkt op vrijescholen. Met veel plezier heb ik 30 jaar gewerkt als klassenleraar voor klas 1 t/m 6 en ook als vakleraar en invalkracht. Het langst ben ik verbonden geweest aan de Zeister vrijeschool. Naast mijn werk als klassenleraar had ik coördinerende taken en was Regenboogspecialist op school. In mijn biografie gaan sociale vaardigheden en pedagogiek hand in hand en zet ik me in voor kunstzinnig en verbindend lesgeven! Als adviseur help ik leraren en teams bij onderwijsontwikkelingen zoals activerende didactiek en het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk. Ook begeleid ik leraren om wegwijs te worden in het vrijeschoolonderwijs met de opleiding vrijeschoolpedagogie voor leraren in het basisonderwijs. Met veel plezier geef ik de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams. Het ontwikkelen van leerlijnen mediawijsheid en digitale geletterdheid behoort ook tot mijn interesse en werkgebied.
Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 21 jaar werk als klassenleerkracht. Door deze stap opende zich een nieuw werkgebied; het werken met volwassenen en het ontwikkelen van onderwijsaanbod voor vrijescholen op basis van de antroposofische menskunde. Didaktiek en pedagogiek hebben hierin een belangrijke plaats. Vooral het gebied van het kunstzinnig vormgeven van onderwijs en het verzorgen van onderwijs in kunst(en) heeft mijn directe interesse. Voor mij betekent dat een voortdurend afstemmen op de inhoud die Rudolf Steiner heeft geboden op het gebied van de pedagogie. Met name de algemene menskunde is voor mij hierin leidend. Op nationaal en internationaal niveau houd ik mij bezig met het werken aan en met deze achtergronden. Daarnaast werk ik aan de vormgeving van het reken-wiskundeonderwijs en de vorm(en) die, vanuit bovenstaande gedachte, in de vrijescholen aangeboden kunnen worden. Hierin staat voor mij het bewegen en de beweeglijkheid centraal. De laatste jaren ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen kinderen onderling is voor mij een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Vanaf september 2020 ben ik als associé verbonden aan BVS-schooladvies en zal ik graag mijn expertise op vraag inzetten.
EXPERTISE
Het werken aan rekenen in beweging vanuit visie en de vormen die daaruit afgeleid kunnen worden op vele gebieden
Kunstzinnig onderwijs en periodeonderwijs
Werken met leerlijnen
Coaching en begeleiding van leerkrachten en begeleiders
Werken aan leerlijnen kunst en vaardig worden in de kunstvakken (beeldend)
Sinds 2018 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies als adviseur. Ik ben mijn loopbaan gestart als kleuterleidster op de vrijeschool. Daarna ben ik kort werkzaam geweest op een vrije peuterspeelzaal en vele jaren als kleuterjuf in het speciaal onderwijs (gedragsproblematiek). Voor ik bij BVS-schooladvies in dienst trad heb ik elf jaren met veel plezier als intern begeleider gewerkt op de Zeister Vrije School.
Mijn liefde voor het jonge kind is in de jaren niet verminderd. Het blijft prachtig te zien hoe puur ze kunnen zijn en hoe belangrijk het is dat zij zich op hun eigen tempo mogen ontwikkelen. Mijn analytisch vermogen maakt dat ik vanuit de antroposofische achtergrond een goede verbinding kan maken tussen de praktijk en de theorie. Mijn ervaring en mijn verdiepende scholing maakt dat ik die theorie ook handen en voeten kan geven. Daarmee kan ik een bijdrage leveren aan de scholing en ontwikkeling van begeleiders van het jonge kind. Ik help hen te verwoorden wat reeds in hun handelen aanwezig is en laat hen nadenken over hun groeimogelijkheden. Dit doe ik ook bij de teamontwikkeling binnen scholen.
EXPERTISE
Jonge kind
Kwaliteitszorg
coaching Intern begeleiders
Onderwijsspecialismen:
Ambachtelijke werkzaamheden
Praktijk van het lesgeven
NT2
Passend onderwijs
Klassenmanagement
Leerrijpheid
Hoogbegaafdheid
OPLEIDING
Master Special Educational Needs , ib specialisatie
Sinds 2014 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur rekenen en begaafdheidsonderwijs. Na mijn studie aan Hogeschool Helicon heb ik op Vrijeschool Widar in Delft gewerkt als klassenleerkracht. Naast het werken met de klas heb ik mij op schoolniveau gericht op het vormgeven van passend vrijeschoolonderwijs voor begaafde en hoogbegaafde kinderen, waarbij hoofd, hart én handen worden aangesproken. Het vraagstuk passend vrijeschoolonderwijs vormgeven kom ik in mijn werk als adviseur veel tegen. Hierbij staat het verwerven en vergroten van kennis, het verwerken hiervan en het zelf vaardig worden van de ander centraal. Ik begeleid hierbij individuele leerkrachten, teams, ib’ers en directeuren. Daarnaast ben ik betrokken bij het project Goed worden, goed blijven (GWGB) en Goed worden, goed blijven plus (GWGB+) bij de PO-raad. Hierin begeleid ik scholen waar de opbrengsten vlak boven de ondergrens liggen en scholen die een onvoldoende hebben gekregen van de inspectie.
EXPERTISE
Rekenen
Visie en vrijeschoolachtergronden
Leerlijn rekenen
Hedendaagse rekendidactiek
Diagnostische rekengesprekken
Automatiseren en memoriseren
Werken met en zonder rekenmethode
Hoogbegaafdheid binnen de vrijeschool
Vormgeven van beleid
Ontwerpen van uitdagende opdrachten
werken met verrijkingsgroepen
Acadin
Leerlijnen
ParnasSys leerlijnen
Handelingsgericht en Groepsplanloos werken
Instructievaardigheid
Expliciete directe instructie
Coöperatief werken
Onderzoekend leren
Coaching en begeleiding
Kwaliteitszorg (van toetsen naar passend onderwijs)
Zinvol bewegen (bal- en pittenzakjesoefeningen)
OPLEIDING
Cito-specialist PO
Postacademisch ECHA (Specialist in begaafdheidsonderwijs)
Sinds 2009 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies. Eerst als directeur/bestuurder, nu als adviseur. In mijn loopbaan ben ik vanuit het werk als scheikundeleraar me steeds meer gaan verbinden met de organisatie en het leiden van vrijescholen. Kunst en wetenschap en de spanning daartussen waren terugkerende thema’s. Met veel plezier heb ik verschillende scholen als interim-directeur mogen leiden. Daarnaast gaf ik vorm aan een opleiding voor onderbouw- en bovenbouw leraren. Onderwijs, onderwijsvernieuwing en mijn enthousiasme voor het vrijeschoolonderwijs dreven me tot een ontwikkeling waarbij ik me ging richten op communicatie en teamontwikkeling. Ik help docententeams bij het zich eigen maken van vaardigheden in verbindende communicatie, in onderwijsontwikkelingen zoals het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk, en ook ondersteun ik teams in hun ontwikkeling. De afgelopen tijd heb ik in samenwerking met het NSO-CNA een opleiding voor schoolleiders speciaal voor het vrijeschoolonderwijs opgezet en vormgegeven.
Sinds 2017 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Naast mijn werk als adviseur ben ik ruim 20 jaar werkzaam op de voortgezet vrijeschoolschool Bernard Lievegoed School in Maastricht als docent Nederlands. Op deze school heb ik diverse functies en taken gehad, waaronder staffunctionaris personeel en teamleider van het bovenbouwteam. Ik ben mede-initiatiefnemer van het Werkgebouw, een collectief van ambachtelijk ondernemers, waar ik als voorzitter van het bestuur van de strategie van de Stichting blijf ondersteunen. Ik wil mensen en organisaties helpen een stap verder te zetten in hun ontwikkeling. Mijn belangstelling gaat uit naar vraagstukken rondom motivatie en zelfstandigheid van leerlingen, activerende didactiek en coaching van leerlingen. Ik begeleid (startende) docenten met individuele vragen over hun dagelijkse lespraktijk en ga in docententeams aan de slag met onderwijsontwikkeling, teamontwikkeling en communicatie. Bij opleidingen aan nieuwe vrijescholen maak ik de verbinding naar de achtergronden vanuit praktische voorbeelden en opdrachten.
EXPERTISE
Docentenbegeleiding vo
Communicatie
Intervisie
Didactisch coach
Beeldcoach
Onderwijsontwikkeltrajecten
Onderwijsspecialismen (vo):
Activerende didactiek
Differentiatie
Klassenmanagement
Coaching
Mentoraat
Vertellen
OPLEIDING
Beeld- en didactisch coachen
Training Krachtgericht coachen
Diverse cursussen socratische gesprekstechnieken
Post hbo-opleiding, personeelsmanagement
Kunstbeleid en-management, Universiteit Utrecht
Nederlandse taal- en letterkunde, Universiteit Utrecht
Lerarenopleiding Nederlands
REGISTER
Register Beeldcoaching
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.OkNee, ik ga niet akkoord