Klaas IJkema

BIO

Sinds 2007 ben ik als organisatie adviseur verbonden aan het IMO, Instituut voor Mens en Organisatieontwikkeling. Eind 2020 zijn IMO en BVS-schooladvies een partnerschap aangegaan.

 

De focus bij het IMO ligt op het begeleiden van leidinggevenden om op een meer horizontale wijze te organiseren. Naast controle en discipline is er immers ook behoefte aan ruimte voor reflectie, voor de waarde van gemeenschap en voor persoonlijke inbreng. Ik zorg ervoor dat steeds de vraag gesteld wordt hoe iedereen zijn / haar werkzaamheden verbindt met het kernproces van de organisatie, nl. de relatie tussen klant en aanbieder. Dat levert steeds weer waardevolle dialogen op die vaak leiden tot verandering.

 

Mede vanuit mijn oorspronkelijk kerkelijke achtergrond ben ik ook geïnteresseerd in wat mensen bezielt, wat voor hen de zingeving is. Ik ontdek iedere keer hoe men gaat stralen als hier in de organisatie aandacht voor is.

 

EXPERTISE

  • advies in organisatie / reorganisatie
  • begeleiding organisatieontwikkeling
  • formuleren, verbeelden en delen van visie en missie
  • individuele coaching
  • verzorgen leiderschapsprogramma’s
  • onderzoek (ontwerp en begeleiding actie-onderzoek)
  • advies bij initiatieven
  • reflectief schrijven
  • biografisch onderzoek
    • individuele biografie
    • organisatie biografie
  • training
  • lesgeven in organisatiekunde en leiderschap

 

OPLEIDING

  • Leergang Vertrouwenspersoon
  • Master Horizontaal Leiderschap
  • Leergang Organisatiekunde
  • Leergang Coaching
  • Dissertatie filosofie en theologie
  • Universiteit theologie

 

Annemarije van Putten

BIO

Vanaf september 2020 werk ik bij BVS-schooladvies als adviseur. Hiervoor ben ik 9 jaar werkzaam geweest als klassenleraar in het vrijeschoolonderwijs. De meeste tijd daarvan ben ik verbonden geweest aan de Waterlandschool in Purmerend, een groeiende school. Hier heb ik veel ervaring opgedaan in het lesgeven in combinatieklassen en ben ik in contact gekomen met het concept ´de bewegende klas´. Naast het lesgeven kreeg ik de ruimte om mij te verdiepen in het taalonderwijs en heb ik mij ontwikkeld tot taalspecialist. Het vrijeschoolonderwijs ligt mij nauw aan het hart. Hoe kunnen we vrijeschoolonderwijs verzorgen in de tijd van nu en met de kennis van nu? Deze vraag heeft de afgelopen jaren centraal gestaan in het vormgeven van mijn onderwijs. Waarin ik heb ervaren hoe belangrijk het is om in verbinding te blijven; met de leerstof en met de mensen om je heen. Als adviseur van BVS-schooladvies richt ik mij aanvankelijk op het taalonderwijs, de Regenboogtraining en het begeleiden van leerkrachten in de praktijk.

 

EXPERTISE

  • Regenboogtrainer
  • Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
  • Combinatieklassen
  • De bewegende klas
  • (Bord)tekenen en schilderen

 

OPLEIDING

  • Vrijeschool pabo, Hogeschool Helicon
  • Training kindgesprekken
  • Diverse cursussen en trainingen

Gunnar Gijbels

BIO

Sinds 2001 ben ik als adviseur verbonden met BVS-schooladvies. Na mijn studie aan de Vrije Pedagogische Akademie (huidige Vrijeschool Pabo) ben ik gestart als klassenleraar. Ik begeleidde destijds een groep van klas 1 tot en met klas 7. Vervolgens heb ik deze groep meegenomen naar klas 8 in het voortgezet onderwijs. De vraagstukken met betrekking tot de samenwerking binnen een levende schoolorganisatie én de vraag hoe je één en ander organiseert speelden voor mij vanaf het begin van mijn loopbaan, in het primair- en voortgezet onderwijs, een belangrijke rol. Vandaar dat mijn werk altijd gestoeld is op twee aandachtsgebieden: onderwijs en samenwerking. Sinds mijn pensionering in 2017 ben ik als associé aan BVS-schooladvies verbonden.

 

EXPERTISE

  • Pedagogisch- didactisch handelen en klassenmanagement, zoals coöperatieve leerstrategieën, samenwerkend leren, zelfstandige rol van de leerling, gezonde opbouw van de les, op de leraar afgestemde persoonlijke begeleiding en scholing.
  • MediaCoach, zoals begeleiden en adviseren van scholen m.b.t. het beleid op het gebied van mediawijsheid, begeleiden van leraren bij het in praktijk brengen van mediawijsheid, gastlessen verzorgen, begeleiden bij andere avonden of deze zelf houden.
  • Snel lezen en leren, zoals leren focussen en geheugentraining, mindmapping en gestructureerd plannen en uitvoeren van de leertaken.
  • Onderwijsmanagement, zoals schoolzelfevaluatie, kwaliteitszorg, managementondersteuning, begeleiden van veranderingsprocessen, interim management, vormgeven van schoolontwikkeling
  • Teamvorming: professionele, veilige en samenwerkende organisatiecultuur

 

OPLEIDING

  • Startend schoolbegeleider
  • Opleiding “Werken met kwaliteit” (WMK), Van Gorcum
  • Nationale Opleiding MediaCoach
  • Diverse trainingen coöperatief lereN
  • Trainingen organisatieontwikkeling

 

 

Jack Stroop

BIO

Sinds 2010 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. Na de Vrije Pedagogische Academie ben ik ruim 20 jaar als leraar werkzaam geweest op Geert Groote school en Geert Groote College in Amsterdam, waarvan de helft op de lagere school en de helft in klassen 7 en 8. In die jaren ben ik ook begonnen met het coachen van leraren. Met veel plezier geef ik sinds 2010 de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams.

 

Momenteel ben ik als coach aan het werk op het Rudolf Steiner College in Haarlem, het Geert Groote College en het Kairos College in Amsterdam. Ik coach daar vooral leraren, in toenemende mate ook leerlingen. Als freelancer coach ik nieuwe leraren op verschillende lagere vrijescholen. Tevens geef ik trainingen aan teams op het gebied van communicatie, weerstand en verbinding. Ik volg de studie Biografisch Coach aan het Centrum voor Biografiek.

 

 

EXPERTISE

  • Sociale vaardigheidstrainingen Regenboog
  • Coaching: Coach in het Onderwijs en Biografisch Coach

 

 

OPLEIDING

  • 2018- 2022         Biografisch Coachen
  • 2015- 2016         Transactionele Analyse voor docenten
  • 2011- 2012         Video Interactie Begeleiding Mastercursus
  • 2010- 2011         Regenboogtraining BVS-schooladvies
  • 2009- 2010         Coach in het onderwijs
  • 1982- 1984         Vrije Pedagogische Akademie

 

 

Annechien Wijnbergh

BIO

Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 14 jaar werk als klassenleraar en intern begeleider op de Geert Groote School in Amsterdam. In mijn schooltijd ben ik daar zelf leerling geweest. Aansluitend op de schooltijd heb ik een aantal jaren op diverse wijzen levenservaring opgedaan. En tot mijn grote vreugde kwamen al deze opleidingen tot hun recht in het vak van vrijeschoolleraar waarin ik ervaring opdeed van klas 1 tot en met klas 8 en het vak van intern begeleider van de kleuters tot en met de zesdeklassers.

 

Mijn werk bij BVS-schooladvies bestaat het meest uit werkzaamheden rondom taalaanbod. In mijn laatste rondje als leraar deed ik mee aan een project taal in beeld, ondersteund door SLO (stichting leerplan ontwikkeling). We beschreven de leerlijnen taal voor het vrijeschoolonderwijs. Deze expertise en de samenwerking met SLO nam ik mee naar BVS-schooladvies. Aanbod in het schrijven van teksten en het begrijpen van lezen zijn regelrecht tot deze samenwerking terug te leiden. In de afgelopen jaren heb ik me daarnaast ook bezig gehouden met het verbeteren van aanbod en didactiek op het gebied van lezen en spellen, door de aanpak ‘zo leer je kinderen lezen en spellen’ te helpen afstemmen en implementeren op de vrijescholen. Ik heb een passie voor het vertellen van verhalen en het leren schrijven en maken van verhalen. Ik houd van poëzie en leer leraren graag aan hoe kinderen daar ook voor te enthousiasmeren.

 

De afgelopen jaren heeft mijn werkterrein zich naast taal ook in de richting van opleiding van nieuwe vrijeschoolleraren uitgebreid. In deze opleidingen komen kunstzinnig werken, werken vanuit beweging en vrijeschoolvisie en -achtergronden aan bod. Intervisie is een werkwijze die me aanspreekt en waar ik graag gebruik van maak. Tenslotte ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen mensen onderling is voor mij een voorwaarde voor kinderen, lerarenteams en ouders om tot leren en ontwikkelen te komen.

 

EXPERTISE

  • Taalontwikkeling: visie en vaardigheden opbouwen m.b.t. diverse domeinen
  • Werken met diverse leerlijnen taal, taal bij zaakvakken
  • Vertelkunst, verhalen leren vertellen
  • Opleiding vrijeschoolleraar, nascholingen verzorgen
  • Regenboogtrainingen, sociaalvaardig worden van kinderen
  • Coaching en begeleiding van leerkrachten, specialisten en begeleiders
  • Werken aan leerlijnen kunst en vaardig worden in de kunstvakken (muzisch)
  • Intervisie
  • Achtergronden van de vrijeschool pedagogiek
  • Zinvol bewegen (bal- en pittenzakjesoefeningen)

 

OPLEIDING

  • Vrijeschool pabo, destijds Helicon
  • Nascholing intern begeleider, nascholing HGW
  • (kinder)koordirectie Kurt Thomasstichting
  • Remedial teaching, Hogeschool Helicon
  • Startend begeleider, CPS
  • Dynamische oordeelsvorming
  • Kanjer training, Kanjer instituut
  • Opleiding Bal-a-vis-x

 

 

Lisette Stoop

BIO

Sinds 2013 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. In mijn loopbaan heb ik van meet af aan gewerkt op vrijescholen. Met veel plezier heb ik 30 jaar gewerkt als klassenleraar voor klas 1 t/m 6 en ook als vakleraar en invalkracht. Het langst ben ik verbonden geweest aan de Zeister vrijeschool. Naast mijn werk als klassenleraar had ik coördinerende taken en was Regenboogspecialist op school. In mijn biografie gaan sociale vaardigheden en pedagogiek hand in hand en zet ik me in voor kunstzinnig en verbindend lesgeven! Als adviseur help ik leraren en teams bij onderwijsontwikkelingen zoals activerende didactiek en het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk. Ook begeleid ik leraren om wegwijs te worden in het vrijeschoolonderwijs met de opleiding vrijeschoolpedagogie voor leraren in het basisonderwijs. Met veel plezier geef ik de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams. Het ontwikkelen van leerlijnen mediawijsheid en digitale geletterdheid behoort ook tot mijn interesse en werkgebied.

 

EXPERTISE

  • Sociale vaardigheid en welbevinden
  • Digitale geletterdheid en Mediawijsheid
  • Teamvorming
  • Opleiding vrijeschoolpedagogie leraren basisonderwijs
  • De taalmethodiek Zo leren kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
  • Onderwijsspecialismen:
    • Periode-onderwijs
    • Denken, voelen en willen in de lespraktijk
    • Doorlopende Leerlijnen
    • Coöperatief werken
    • Sociale vaardigheidstrainingen Regenboog
    • Taalaanpak Zo leer je kinderen lezen en spellen in verbinding met vrijeschoolonderwijs
    • Expliciete directe instructie

 

OPLEIDING

  • Nationale opleiding tot mediacoach
  • Vrijeschool pabo

 

 

Paul van Meurs

BIO

Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 21 jaar werk als klassenleerkracht. Door deze stap opende zich een nieuw werkgebied; het werken met volwassenen en het ontwikkelen van onderwijsaanbod voor vrijescholen op basis van de antroposofische menskunde. Didaktiek en pedagogiek hebben hierin een belangrijke plaats. Vooral het gebied van het kunstzinnig vormgeven van onderwijs en het verzorgen van onderwijs in kunst(en) heeft mijn directe interesse. Voor mij betekent dat een voortdurend afstemmen op de inhoud die Rudolf Steiner heeft geboden op het gebied van de pedagogie. Met name de algemene menskunde is voor mij hierin leidend. Op nationaal en internationaal niveau houd ik mij bezig met het werken aan en met deze achtergronden. Daarnaast werk ik aan de vormgeving van het reken-wiskundeonderwijs en de vorm(en) die, vanuit bovenstaande gedachte, in de vrijescholen aangeboden kunnen worden. Hierin staat voor mij het bewegen en de beweeglijkheid centraal. De laatste jaren ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen kinderen onderling is voor mij een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Vanaf september 2020 ben ik als associé verbonden aan BVS-schooladvies en zal ik graag mijn expertise op vraag inzetten.

 

EXPERTISE

  • Het werken aan rekenen in beweging vanuit visie en de vormen die daaruit afgeleid kunnen worden op vele gebieden
  • Kunstzinnig onderwijs en periodeonderwijs
  • Werken met leerlijnen
  • Coaching en begeleiding van leerkrachten en begeleiders
  • Werken aan leerlijnen kunst en vaardig worden in de kunstvakken (beeldend)
  • Onderwijs in beweging

 

OPLEIDING

  • Opleiding volledig bevoegd onderwijzer, Pabo Eindhoven
  • Leraar voortgezet onderwijs Beeldende vorming/kunst, Fontys Hogescholen
  • Opleiding schoolleider basis en vakbekwaam, AVS
  • Startend begeleider, CPS
  • Dynamische oordeelsvorming
  • Rots en water trainer, Gadeku instituut,
  • Opleiding Bal-a-vis-x
  • Opleiding Haver tot Gort, Hogeschool Helicon
  • Opleiding rekencoördinator, Hogeschool Helicon
  • Opleiding dyscalculie, NVORWO

 

 

Jörgen Joosten

BIO

Sinds 2016 ben ik als adviseur op verschillende terreinen actief. Naast het begeleiden en ondersteunen van leerkrachten in hun dagelijks functioneren voor de klas, bijvoorbeeld bij hun klassenmanagement of -organisatie, ben ik deskundig op het gebied van de taalmethodiek Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS), sociale vaardigheidstraining en -interventie Regenboog en Volglijn, het leerlingvolgsysteem van BVS-schooladvies. Ik heb 19 jaar voor de klas gestaan, waarvan 17 jaar op de vrijeschool in kleuterklassen en klas 1 t/m 6. Naast het adviseurschap ben ik werkzaam als schoolleider.

 

Na jarenlange ervaring met ZLKLS als leraar geef ik de taalcursussen ZLKLS voor klas 1 (basis) en voor klas 2-6 (voortgezet), zowel op kantoor bij BVS-schooladvies als in scholen zelf. Voor scholen die Volglijn gebruiken of scholen die overwegen om het te gaan gebruiken, ben ik de deskundige. Ik heb als leraar en schoolleider circa 9 jaar ervaring met Volglijn. Een implementatietraject van Volglijn in een school bestaat niet alleen uit scholing in het technisch gebruik ervan, maar heeft ook een inhoudelijke component. Ook verzorg ik met veel plezier in klassen preventieve sociale vaardigheidstrainingen Regenboog. Een eerdere carrière als acteur/theatermaker maakt dat ik het heel leuk vind om deze expertise in te zetten bij vragen over vertelkunst en toneel.

 

EXPERTISE

  • Volglijn
  • De taalmethodiek Zo leren kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
  • Onderwijsspecialismen:
    • Periode-onderwijs
    • Denken, voelen en willen in de lespraktijk
    • Handelingsgericht werken
    • Sociale vaardigheidstrainingen Regenboog
    • Cursusleider en begeleider taalaanpak Zo leer je kinderen lezen en spellen in verbinding met vrijeschoolonderwijs
    • Toneel en vertelkunst

 

OPLEIDING

  • Schoolleidersopleiding, Avans plus
  • Pabo, Domstad

 

 

Cécile de Jong

BIO

Sinds 2018 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies als adviseur. Ik ben mijn loopbaan gestart als kleuterleidster op de vrijeschool. Daarna ben ik kort werkzaam geweest op een vrije peuterspeelzaal en vele jaren als kleuterjuf in het speciaal onderwijs (gedragsproblematiek). Voor ik bij BVS-schooladvies in dienst trad heb ik elf jaren met veel plezier als intern begeleider gewerkt op de Zeister Vrije School.

 

Mijn liefde voor het jonge kind is in de jaren niet verminderd. Het blijft prachtig te zien hoe puur ze kunnen zijn en hoe belangrijk het is dat zij zich op hun eigen tempo mogen ontwikkelen. Mijn analytisch vermogen maakt dat ik vanuit de antroposofische achtergrond een goede verbinding kan maken tussen de praktijk en de theorie. Mijn ervaring en mijn verdiepende scholing maakt dat ik die theorie ook handen en voeten kan geven. Daarmee kan ik een bijdrage leveren aan de scholing en ontwikkeling van begeleiders van het jonge kind. Ik help hen te verwoorden wat reeds in hun handelen aanwezig is en laat hen nadenken over hun groeimogelijkheden. Dit doe ik ook bij de teamontwikkeling binnen scholen.

 

EXPERTISE

  • Jonge kind
  • Kwaliteitszorg
  • coaching Intern begeleiders
  • Onderwijsspecialismen:
    • Ambachtelijke werkzaamheden
    • Praktijk van het lesgeven
    • NT2
    • Passend onderwijs
    • Klassenmanagement
    • Leerrijpheid
    • Hoogbegaafdheid

 

OPLEIDING

  • Master Special Educational Needs , ib specialisatie
  • Bijscholing, verdieping gedrag
  • Volledig bevoegd lerares
  • Kleuter opleiding School