Met ingang van 2022 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-schooladvies. Vanaf 1989 werk ik binnen vrijescholen in Nederland. Eerst in het voortgezet vrijeschoolonderwijs in Maastricht als docent en mentor, vervolgens als schoolleider aldaar, locatiedirecteur in Breda en rector in Rotterdam en Den Haag. Binnen het vrijebasisonderwijs deed ik ervaring op als bestuurder bij Stichting Ithaka in Noord-Holland.
In de afgelopen jaren was ik betrokken bij veel nieuwe initiatieven, nieuwe scholen en samenwerkingsprojecten. De ontwikkelingskansen die daar liggen, op het raakvlak van de vrijeschoolpedagogie enerzijds en ‘de rest van de wereld’ (alle andere pedagogische, maatschappelijke en bestuurlijke overtuigingen) anderzijds, vormen voor mij een belangrijke inspiratie. Daarnaast ligt een voortdurende hedendaagse ontwikkeling van de vrijeschoolpedagogie en didactiek mij na aan het hart.
Op al die gebieden lever ik graag ondersteunende en hopelijk inspirerende bijdragen aan scholen en besturen. Voor interim-management ben ik ook beschikbaar. Voor kortere of langere tijd, als het even niet lekker loopt of ter overbrugging van een periode zonder formele leiding binnen school of stichting.
Expertise
Organisatieadvies en onderzoek
Interimmanagement
Crisismanagement
Missie, visie en strategie trajecten
Ondersteuning nieuwe initiatieven
Ondersteuning samenwerkings- en fusietrajecten
Ondersteuning, begeleiding en coaching teams en leidinggevenden
Onderwijs- en leerplanontwikkeling.
Opleidingen
Leergang strategisch management in PO, Berenschot
Sectormanagement VO, Universiteit van Maastricht
Persoonlijk leiderschap, APS en kennismanagement, Universiteit van Maastricht
Sinds 2022 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur. Na de afgelopen jaren mijn idealen en passies te hebben ingezet als zelfstandige, docent en pionier bij het oprichten en vormgeven van het Corberic in Deventer is het tijd om al die gelukte (en mislukte) idealen met anderen te delen. Mijn roots als vrijeschoolkind hebben mij altijd gesteund in het maken van vanzelfsprekende keuzes in mijn loopbaan. Het Samen is een verbindende factor op elk gebied waar ik me hard voor maak. Dat in combinatie met gedrevenheid maakt elke uitkomst tot een mooi behaald resultaat, maar nooit een eind. Graag kijk ik met docenten (-teams) en teamleiders naar drijfveren, talenten en verbindingen om onze onderwijsvorm eigentijds en in beweging te houden. Daar waar beren gezien worden kijk ik graag mee om deze om te zetten naar kansen.
Expertise
Lob leerlijn (ikigai)
Opstart nieuwe leerweg
Curriculum en methode ontwerpen, ontwikkelen, opzetten
Sinds januari 2022 werk ik als adviseur bij BVS-schooladvies. Na 32 jaar als leerkracht en intern begeleider in het vrijeschoolonderwijs kan ik in deze functie aan de slag met wat ik het liefste doe: samen met onderwijsprofessionals gedurfd onderwijs ontwikkelen. Gedurfd, omdat goed onderwijs niet alleen aansluit bij leerlingen, maar ook bij leerkrachten. Gedurfd, omdat onderwijs niet alleen antwoord biedt op de vragen en behoeften van kinderen, maar vaak ook op die van hun ouders. En gedurfd omdat je voor dat onderwijs soms buiten de lijntjes moet kleuren en dat doe ik graag!
Vanaf 1990 werk ik als klassenleerkracht en vanaf 2010 ook als intern begeleider op De Strijene in Oosterhout. Sinds 2015 doceer ik aan de hogeschool Avans+ opleiding tot leraarondersteuner. Ik leerde in mijn onderwijsjaren dat verbinding de kern is van het vrijeschoolonderwijs; verbinding met kinderen, met ouders en met het docententeam. Het is mijns inziens een uitdaging om naast die verbinding ook juist de autonomie van het individu te bewaren. Om in kaart te brengen wat de individuele leerkracht nodig heeft, sluit ik aan bij de sterke kanten van het individu en help die verder te ontwikkelen. Zo kan de leerkracht daarna in verbinding met de wereld om zich heen optimaal functioneren.
Ik hoop je binnenkort bij jou op school te ontmoeten om samen het vrijeschoolonderwijs – en je unieke rol daarin – nóg mooier en beter te maken.
Sinds 2021 ben ik aan BVS-schooladvies verbonden als adviseur. Daarvoor was ik werkzaam als klassenleerkracht op diverse vrijescholen, waarvan de laatste tien jaar op vrijeschool de Zonnewende in Zutphen. Naast het werken voor de klas was ik coördinator veiligheidsbeleid en vertrouwenspersoon. In die functie heb ik veel met individuele kinderen en groepjes kinderen gewerkt en gesproken. Ik heb me altijd betrokken gevoeld bij de kinderen waar het niet vanzelf mee gaat. Hen te begeleiden en stappen te zien zetten binnen de groep was voor mij een wezenlijk deel van mijn werk. Verder ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van het veiligheidsbeleid op de Zonnewende.
Voor kinderen, leerkrachten en ouders ben ik een benaderbare en warme persoonlijkheid. Ik heb oog voor de verschillen tussen kinderen en kan goed inschatten wat de ontwikkelingsbehoeften van een kind zijn. Daarnaast heb ik het vermogen om de samenhang te zien van een groep. Sinds september 2021 geef ik met veel enthousiasme regenboogtrainingen op verschillende scholen.
In 2021 ben ik gestart als adviseur bij BVS-schooladvies. Sinds 2003 werk ik als docent Nederlands op het Rudolf Steiner College in Haarlem, waar ik de laatste twaalf jaar ook zorgcoördinator ben geweest. Met de komst van Passend Onderwijs heb ik de zorgstructuur opnieuw vormgegeven en met een aantal collega’s stond ik aan de wieg van de Spaarnestroom, de klassen voor leerwegondersteuning. Mijn belangstelling gaat uit naar vraagstukken rond motivatie, didactiek, docentbegeleiding, Passend Onderwijs, mentoraat en vrijeschoolpedagogiek.
Sinds 2021 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-schooladvies, naast mijn baan als schoolleider. In mijn biografie is de vrijeschool altijd een rode draad geweest. Binnen het onderwijs heb ik met veel plezier gewerkt met nieuwkomerskinderen, in het vrijeschool speciaal basisonderwijs als klassenleerkracht, als intern begeleider en de afgelopen jaren als schoolleider. Mijn belangstelling en aandacht is altijd uitgegaan naar daar waar leren en ontwikkelen in de breedste zin van het woord niet vanzelf gaat. Met mijn ervaring en het denken in mogelijkheden en kansen, draag ik graag bij aan het ondersteunen en begeleiden van onderwijsprofessionals om kwalitatief goed en mooi vrijeschoolonderwijs vorm te geven.
EXPERTISE
Kwaliteitszorg en passend onderwijs
Handelingsgericht werken (HGW)
Coaching en begeleiding van leerkrachten en intern begeleiders
Onderwijsmanagement, managementondersteuning, begeleiden van veranderingsprocessen, vormgeven van schoolontwikkeling, ondersteuning en begeleiding van directieteams
Klassenmanagement
Kunstzinnig werken (bord) tekenen en schilderen
Periode onderwijs
Werken met leerlijnen.
OPLEIDINGEN
Schoolleidersopleiding basis- en vakbekwaam
Master Special Educational Needs (SEN)
Opleiding tot intern begeleider
Diverse cursussen-trainingen-(vrijeschool)pedagogiek
Vanaf 2021 ben ik als associé verbonden aan de BVS – schooladvies. Na negentien jaar gewerkt te hebben in diverse managementfuncties in de re-integratiebranche heb ik in 2007 de overstap gemaakt naar het onderwijs. Bewust voor het vrijeschool onderwijs. Dat bleek een geweldige keuze. Ik heb bijna elf jaar als schoolleider op drie verschillende vrijescholen in het basisonderwijs mogen bouwen aan eigentijds vrijeschool onderwijs. In 2016 ben ik gevraagd om als kwartiermaker een nieuw vrijeschool vo-initiatief voor mavo/havo/vwo in Deventer te starten. Als schoolleider heb ik dat vervolgens met een team uitgebouwd tot een succesvolle middelgrote leerroute. In 2021 heb ik de stap gemaakt naar interim- en projectmanagement. Ik ben van meerwaarde in een omgeving waar gezocht wordt naar een staat waarin innovatie, verandering en resultaten hand in hand gaan met werkplezier en teamvorming.
Gea heeft in de periode van 2005 t/m 2020 bij BVS-schooladvies gewerkt als (senior) adviseur en schoolpsycholoog. Sinds haar pensionering in 2020 is zij als associé aan BVS-schooladvies verbonden voor enkele werkzaamheden.
Sinds 2007 ben ik als organisatie adviseur verbonden aan het IMO, Instituut voor Mens en Organisatieontwikkeling. Eind 2020 zijn IMO en BVS-schooladvies een partnerschap aangegaan.
De focus bij het IMO ligt op het begeleiden van leidinggevenden om op een meer horizontale wijze te organiseren. Naast controle en discipline is er immers ook behoefte aan ruimte voor reflectie, voor de waarde van gemeenschap en voor persoonlijke inbreng. Ik zorg ervoor dat steeds de vraag gesteld wordt hoe iedereen zijn / haar werkzaamheden verbindt met het kernproces van de organisatie, nl. de relatie tussen klant en aanbieder. Dat levert steeds weer waardevolle dialogen op die vaak leiden tot verandering.
Mede vanuit mijn oorspronkelijk kerkelijke achtergrond ben ik ook geïnteresseerd in wat mensen bezielt, wat voor hen de zingeving is. Ik ontdek iedere keer hoe men gaat stralen als hier in de organisatie aandacht voor is.
EXPERTISE
advies in organisatie / reorganisatie
begeleiding organisatieontwikkeling
formuleren, verbeelden en delen van visie en missie
individuele coaching
verzorgen leiderschapsprogramma’s
onderzoek (ontwerp en begeleiding actie-onderzoek)