
Fieke Otto

BIO
In 1994 heb ik het besluit genomen om op de Alanus Hochschule bij Bonn, Duitsland euritmie te gaan studeren. Sindsdien heeft mij de euritmie niet meer losgelaten. In 1998 studeerde ik af, trouwde met euritmist Jiri Brummans en emigreerde naar Nederland. In Den Haag werkte ik eerst twee jaar als docent dans voor het cultureel centrum Koorenhuis voordat ik een baan als euritmie docent in Zoetermeer aangeboden kreeg. Vanaf 2002 tot heden werk ik als euritmie docent op verschillende vrijescholen. Sinds 2017 in Amsterdam en Hilversum. Naast mijn werk als euritmist heb ik op de vrije school Michael in Leeuwarden ook als docent Duits, vormtekenen en als adjunct voor de peuterspeelzaal en BSO gewerkt. Door het mede oprichten en vormgeven van ‘stichting Dynameis ‘, die wil bijdragen aan het behoud en verdere ontwikkeling van de pedagogische euritmie, intensiveerde zich ook het lesgeven aan volwassenen.
Ik ervaar het als inspiratiebron en rijkdom om op veel vrijescholen gewerkt te hebben en te werken.
Expertise
Opleiding
Wolter is als docent betrokken bij de opleiding Fenomenologie. Lange tijd was hij leraar biologie en scheikunde aan het Rudolf Steinercollege Haarlem.
Francien is als adviseur betrokken bij de training De Leraar als Leider. Daarnaast werkt zij als docent en teamleider op de VS Pabo Leiden. Daarvoor heeft zij 15 jaar leiding gegeven aan verschillende vrijescholen.
Juul is vanuit NSO CNA betrokken bij de opleiding Schoolleiders basis- en vakbekwaam.
BIO
Sinds 2019 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies als adviseur en trainer in euritmie. Naast mijn werk als adviseur en trainer ben ik ruim 20 jaar werkzaam op het Rudolf Steiner College in Rotterdam als docent Euritmie. Op deze school heb ik diverse functies en taken gehad en vooral ook veel beginnende docenten Dans en Euritmie met hun stage begeleid. Daarnaast heb ik tot september 2019 ruim 5 jaar gewerkt als docent op de Hogeschool Leiden bij de opleiding Docent Dans Euritmie. Tenslotte ben ik sinds 2017 voorzitter van Dansbelang. Leren in beweging is letterlijk wat in mijn euritmie lessen gebeurt. Vaak leggen we parallellen naar taal, wis – natuur – en scheikunde en zoeken we naar de essentie van beweging bij deze vakken en de relatie naar ‘dans’ en vorm. De zoektocht van de leerling en de eigen bevindingen zijn daarbij essentieel. Daarvoor heb ik inspiratie gehaald uit de samenwerking met het Lectoraat Waarden vrijeschoolonderwijs, onder leiding van Aziza Mayo. Ik geef graag docenten dans de gelegenheid om euritmie te leren kennen en daarmee aan de slag te gaan op een voortgezet (vrije) school. Beweging leert zoveel meer.
EXPERTISE
OPLEIDING