
Loïs Eijgenraam

BIO
Sinds 2001 ben ik als adviseur verbonden met BVS-schooladvies. Na mijn studie aan de Vrije Pedagogische Akademie (huidige Vrijeschool Pabo) ben ik gestart als klassenleraar. Ik begeleidde destijds een groep van klas 1 tot en met klas 7. Vervolgens heb ik deze groep meegenomen naar klas 8 in het voortgezet onderwijs. De vraagstukken met betrekking tot de samenwerking binnen een levende schoolorganisatie én de vraag hoe je één en ander organiseert speelden voor mij vanaf het begin van mijn loopbaan, in het primair- en voortgezet onderwijs, een belangrijke rol. Vandaar dat mijn werk altijd gestoeld is op twee aandachtsgebieden: onderwijs en samenwerking. Sinds mijn pensionering in 2017 ben ik als associé aan BVS-schooladvies verbonden.
EXPERTISE
OPLEIDING
BIO
Sinds 2010 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-Schooladvies. Na de Vrije Pedagogische Academie ben ik ruim 20 jaar als leraar werkzaam geweest op Geert Groote school en Geert Groote College in Amsterdam, waarvan de helft op de lagere school en de helft in klassen 7 en 8. In die jaren ben ik ook begonnen met het coachen van leraren. Met veel plezier geef ik sinds 2010 de sociale vaardigheidstrainingen Regenboog aan klassen en teams.
Momenteel ben ik als coach aan het werk op het Rudolf Steiner College in Haarlem, het Geert Groote College en het Kairos College in Amsterdam. Ik coach daar vooral leraren, in toenemende mate ook leerlingen. Als freelancer coach ik nieuwe leraren op verschillende lagere vrijescholen. Tevens geef ik trainingen aan teams op het gebied van communicatie, weerstand en verbinding. Ik volg de studie Biografisch Coach aan het Centrum voor Biografiek.
EXPERTISE
OPLEIDING
BIO
Sinds 2000 ben ik als onderwijsadviseur verbonden aan BVS-schooladvies, na 21 jaar werk als klassenleerkracht. Door deze stap opende zich een nieuw werkgebied; het werken met volwassenen en het ontwikkelen van onderwijsaanbod voor vrijescholen op basis van de antroposofische menskunde. Didaktiek en pedagogiek hebben hierin een belangrijke plaats. Vooral het gebied van het kunstzinnig vormgeven van onderwijs en het verzorgen van onderwijs in kunst(en) heeft mijn directe interesse. Voor mij betekent dat een voortdurend afstemmen op de inhoud die Rudolf Steiner heeft geboden op het gebied van de pedagogie. Met name de algemene menskunde is voor mij hierin leidend. Op nationaal en internationaal niveau houd ik mij bezig met het werken aan en met deze achtergronden. Daarnaast werk ik aan de vormgeving van het reken-wiskundeonderwijs en de vorm(en) die, vanuit bovenstaande gedachte, in de vrijescholen aangeboden kunnen worden. Hierin staat voor mij het bewegen en de beweeglijkheid centraal. De laatste jaren ben ik intensief verbonden met de sociale vaardigheidstraining Regenboog, speciaal voor vrijescholen. Het verzorgen van een evenwichtige sociale balans tussen kinderen onderling is voor mij een voorwaarde om tot leren en ontwikkelen te komen. Vanaf september 2020 ben ik als associé verbonden aan BVS-schooladvies en zal ik graag mijn expertise op vraag inzetten.
EXPERTISE
OPLEIDING
BIO
Sinds 2009 ben ik verbonden aan BVS-Schooladvies. Eerst als directeur/bestuurder, nu als adviseur. In mijn loopbaan ben ik vanuit het werk als scheikundeleraar me steeds meer gaan verbinden met de organisatie en het leiden van vrijescholen. Kunst en wetenschap en de spanning daartussen waren terugkerende thema’s. Met veel plezier heb ik verschillende scholen als interim-directeur mogen leiden. Daarnaast gaf ik vorm aan een opleiding voor onderbouw- en bovenbouw leraren. Onderwijs, onderwijsvernieuwing en mijn enthousiasme voor het vrijeschoolonderwijs dreven me tot een ontwikkeling waarbij ik me ging richten op communicatie en teamontwikkeling. Ik help docententeams bij het zich eigen maken van vaardigheden in verbindende communicatie, in onderwijsontwikkelingen zoals het integreren van denken, voelen en willen in de lespraktijk, en ook ondersteun ik teams in hun ontwikkeling. De afgelopen tijd heb ik in samenwerking met het NSO-CNA een opleiding voor schoolleiders speciaal voor het vrijeschoolonderwijs opgezet en vormgegeven.
EXPERTISE
OPLEIDING