Geplaatst op

Een daad bij het woord – eerstehulp-pedagogie

Noodpedagogie in Nederland: een nieuw initiatief geïnspireerd door Notfallpädagogik van Bernd Ruf.

Kinderen in crisis
Opgroeiende kinderen kunnen verschillende crises meemaken in hun jonge leven: gebroken gezin, geweld op straat, hechtingsproblematiek, een vluchtelingssituatie, of de gevolgen van een oorlog of een (natuur)ramp. Ingrijpende trauma’s kunnen een gezonde ontwikkeling verhinderen of bemoeilijken. Wereldwijd is een beweging gaande waarmee we kinderen in dergelijke crisissituaties kunnen helpen en ondersteunen met specifieke werkvormen, gebaseerd op inzichten uit de vrijeschoolpedagogie: Notfallpädagogie van Bernd Ruf. Doel is het welzijn van deze kinderen te stabiliseren met behulp van kunstzinnige en praktische werkvormen die het kind weer houvast, ritme en innerlijke kracht bieden.

 

Oproep tot actie in Nederland
Tijdens de conferentie Pedagogie in crisissituaties, georganiseerd door BVS-schooladvies in oktober 2024, riep Bernd Ruf deelnemers op tot directe actie. Zijn oproep – helder, bezield en urgent – vond weerklank. En zo ontstond een nieuwe initiatiefgroep: pedagogische eerstehulp in Nederland.

 

Een vliegende start voor initatiefgroep: pedagogische eerstehulp
De groep ging enthousiast aan de slag. Er werd een stichting opgericht en de training Noodpedagogie, ontwikkeld door Bernd Ruf, werd ondergebracht bij BVS-schooladvies. In juni reist de groep naar de internationale conferentie in Karlsruhe om verder te leren, delen en verbinden.

 

Brede expertise, gedeelde visie

We brengen uiteenlopende expertise mee: van kunstzinnige begeleiding (zoals euritmie, boetseren en het Parzival-traject) tot agogische ondersteuning, ervaring uit de GGZ, jeugdzorg en Vrijeschool Pabo. We zijn geen therapeuten; onze vaardigheden bestaan binnen het gebied van de Waldorfpedagogie, en we richten ons op de actualiteit van wat deze tijd aan urgentie nodig heeft en ook te bieden heeft. Wat ons bindt is de open pedagogische blik en het vertrouwen in de helende kracht van aandacht, ritme, warmte en verbondenheid.

 

De kern van Notfallpädagogik

De benadering Notfallpädagogie (nfp) van Bernd Ruf en Barbara Schiller (stART) brengt daarin iets wezenlijks: zorg voor de ziel. Niet de diagnose staat centraal, maar de mens in crisis. Hoe creëer je ruimte voor herstel? Hoe voed je innerlijke veerkracht, juist bij kinderen die zijn blootgesteld aan verlies, geweld of ontworteling? Dat zijn de vragen die ons werk richting geven.

 

Doe mee – denk mee – sluit aan bij onze initiatiefgroep
We houden je graag op de hoogte van onze stappen en nodigen iedereen uit die zich aangesproken voelt. Wil je bijdragen, meedenken of meedoen? Je bent van harte welkom om je aan te sluiten bij onze initatiefgroep: noodpedaogogie.

 

Training Noodpedagogie

Wil je je verdiepen in de noodpedagogiek en leren hoe je deze visie op een praktische en betekenisvolle manier kunt toepassen in de dagelijkse praktijk?

Bij BVS bieden wij een inspirerende training noodpedagogiek aan, waarin theorie en praktijk hand in hand gaan. Wil je deelnemen aan de training, schrijf je dan in via deze link. Voor meer informatie kun je contact opnemen met:
 Marije Kuijt – m.kuijt@bvs-schooladvies.nl