Geplaatst op

Noodpedagogiek – Met ritme en menselijkheid door een crisis

Verslag Noodpedagogiek Module 1 – 23 & 24 oktober 2025

Door: Maarten Verheyen


Een jaar na de eerste conferentie

Een jaar nadat de eerste conferentie over Noodpedagogiek in Den Haag plaatsvond, volgden afgelopen week 20 deelnemers de eerste module van het gecertificeerde modulaire trainingsconcept Noodpedagogiek – ‘Emergency Education’.

 

Wat een waardevolle dagen, door de menskundige kennis, naast de feitelijke omstandigheden van een crisis en de toepassing daarvan: het onbevangen plezier beleven en tegelijkertijd bewust zijn van de grootst mogelijke menselijke drama’s.

Dat ook in de Noodpedagogiek ritme zo belangrijk is, konden wij aan den lijve ondervinden. De theorie, waarin vaak aangrijpende praktijkervaringen voorbijkwamen, werd steeds afgewisseld met praktische spel- en werkvormen, wat tot een verdiepende leerervaring leidde.


Onderzoeksvragen en verdieping

We onderzochten vragen als:

  • Wat is een traumatische ervaring, wat doet het met de vierledige mens?

  • Wat is het verloop van een trauma en welke stappen zet je eerst?

  • Hoe blijf je in een ernstige crisissituatie als een stabiele volwassene naast het kind staan?


Inzichten van Bernd Ruf en Jorge Schaffer

Bernd Ruf legde zorgvuldig uit hoe diep een trauma kan doorwerken bij kinderen en hoe belangrijk het is om snel te handelen om een zielsmatige wond te verzorgen.

Onder leiding van Jorge Schaffer deden we allerlei oefeningen: hand- en voetenspelletjes, balspelen met touwen en evenwichtsoefeningen met een blinddoek.
Met zingen en ritmisch klappen werd iets actief wakker geroepen. Mijn wil kwam op eenzelfde lijn te liggen met mijn voelen en denken. Dat was een krachtige ervaring, ook door het plezier dat de oefeningen opriep.

De urgentie van de noodpedagogiek werd steeds concreter door de uitleg van Jorge over bijvoorbeeld de werking van de kring en de kracht van herhaling. Veel ‘bekende’ kennis kwam in een totaal ander daglicht te staan.


 

Terugblik en vooruitzicht

Met dankbaarheid kijken we terug op deze eerste module, waarin kennis, beweging en menselijkheid samenkwamen. Nu is het tijd om de opgedane leerstof te verinnerlijken.

We verheugen ons op de tweede module die op 26 en 27 februari 2026 plaatsvindt. Dan staan psychotraumatologie en ontwikkeling centraal — te beginnen bij de prenatale fase en daarna de zevenjaarsfasen. Daarbij horen ook onderwerpen als hechting, de zintuigen en de ontwikkeling van de identiteit.


Meer informatie

Je kunt je  voor deze tweede module nog aanmelden.
Kijk voor meer informatie op onze website: Noodpedagogiek – BVS – schooladvies voor vrijeschoolonderwijs PO en VO