David Passenier

BIO

Ik ben een gepromoveerd organisatiewetenschapper. Mijn benadering is antropologisch. Die is gericht op de belevingswereld: de geleefde praktijk van mensen in verschillende sociale en culturele contexten. Als onderzoeker en docent organisatiewetenschappen bij de Vrije Universiteit Amsterdam deed ik veel kennis en ervaring op met het begrijpen en duiden van heel diverse sociologische processen in organisaties.

 

In de zomer van 2024 triggerde een kritisch artikel van Daphne van Paassen in de Volkskrant* bij mij de wens om vrijescholen de kans te geven inclusiever te worden. Bij BVS-schooladvies – een geschikt instituut om zo’n organisatieverandering aan te pakken – leeft dezelfde wens. Daarom sloegen we de handen ineen en ontwikkelden we een meerjarig programma voor inclusieve vrijescholen. Hiervoor maken we gebruik van een brede literatuur van onderzoekers en filosofen van de afgelopen decennia over begrippen als diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid. Vanuit mijn studies ben ik onder andere gevormd door de lessen en het denken van professor Halleh Ghorashi en put ik dankbaar uit haar werk.

 

EXPERTISE

  • Organisatieonderzoek en -advies
  • Diversiteitsmanagement
  • Sociologische processen in organisaties duiden
  • Antropologische benadering
  • Kwalitatieve, interpretatieve onderzoeksmethoden
  • Visuele vertelkunst: cartoons, illustraties, zakelijk tekenen

 

OPLEIDING

  • BKO (kwalificatie voor universitair onderwijs)
  • Doctoraat Organisatiewetenschappen
  • Research Master Social Sciences (MSc.)
  • Bachelor Cultuur, Organisatie en Management (BSc.)

 

 

*Volkskrant-artikel.

Freek Zwanenberg

BIO

Ik werk sinds 2020 samen met BVS-schooladvies op het thema vrijeschool en digitale geletterdheid. Sinds mijn afstuderen op het onderwerp mediawijsheid op school zet ik deze expertise in voor lezingen over mediaopvoeding, gastlessen op scholen en docententrainingen mediawijsheid. In 2010 schreef ik met Justine Pardoen het Handboek Mediawijsheid. Sinds 2014 focus ik mij op het thema vrijeschool & ICT. Hoe kan vanuit de vrijeschoolpedagogiek gekeken worden naar de inzet van ICT en de invoering van digitale geletterdheid op vrijescholen? Hierover verzorg ik ouderavondlezingen, studiedagen en gastlessen op vrijescholen in Nederland, fungeer als gespreksleider en dagvoorzitter. Sinds 2022 ben ik mede-eigenaar van Bureau Jeugd & Media.

 

EXPERTISE

  • de digitale wereld van kinderen
  • de impact van technologie en media op kinderen
  • thema ‘schermtijd: focus en afleiding’
  • opvoedvragen rondom jeugd en media
  • de invoering van digitale geletterdheid op de vrijeschool (PO en VO)
  • antroposofie en de digitale wereld van kinderen
  • digitale geletterdheid vanuit vrijeschoolpedagogiek
  • op vrijeschoolse manier media maken: kunstvideo, video interview, podcast, luisterverhaal

 

OPLEIDING

  • Universiteit voor Humanistiek
  • Docent humanistisch vormingsonderwijs (2e graads bevoegdheid)

 

Marije Kuijt

BIO

Vanaf oktober 2023 ben ik verbonden aan BVS-schooladvies. Ik werk daarnaast sinds 2001 als leerkracht en coördinator binnen het vrijeschoolonderwijs in Rotterdam. Kinderen en onderwijs zijn mijn grote passie. Door het opzetten van de Ambachtelijke Stroom op het Rudolf Steiner College heb ik gezien dat het vrijeschoolonderwijs ook buiten de traditionele vorm veel te bieden heeft. Goed kijken naar wat de vragen zijn van ouders en kinderen maakt het vrijeschoolonderwijs actueel en relevant. Dat kwam ik later ook tegen bij de oprichting van wat nu Vrijeschool Rotterdam-West is. Door de jaren heen heb ik veel ervaring opgedaan met het vormgeven van een vrijeschoolafdeling binnen een reguliere middelbare school, het vormen van een docententeam en het onder woorden kunnen brengen van onze waarden vanuit de antroposofie.

 

In 2017 is Vrijeschool de Kaap, nu Young Waldorf, van start gegaan. Dit is een VMBO-afdeling voor basis, kader en tl. Daar werk ik met veel plezier en ik merk dat het pionieren, het opzetten van een afdeling en het contact met andere scholen mij veel heeft gebracht. Ik wil graag bijdragen aan gezond onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van jonge mensen die opgroeien in de huidige tijd.

 

EXPERTISE

  • Menskunde en antroposofie
  • Achtergronden vrijeschoolonderwijs
  • Samenwerken in en met een reguliere school
  • Start nieuwe leerweg
  • Vmbo-onderwijs
  • Ontwikkelen leerplan
  • Mentoraat
  • Klassenmanagement
  • Begeleiding docenten
  • Periode onderwijs
  • Oudercontact
  • Nederlands

 

OPLEIDING

  • Vrijeschool Pabo
  • Nederlands tweedegraads

 

Esther Klaassen

BIO

Vanaf september 2023 ben ik aan BVS-schooladvies verbonden als docent. De 7 jaar daarvoor heb ik gewerkt als ik bestuurssecretaris bij De Vrije Scholen Noord en Oost Nederland (VSNON) en sinds 2020 ben ik ook secretaris van de landelijke visitaties van vrijescholen vo. Het antroposofisch mensbeeld en het vrijeschoolonderwijs hebben een bijzonder plekje in mijn hart. Het uitgangspunt dat alle mensen op aarde komen met een eigen kwaliteit en missie resoneert in mij. Aan de ambitie van vrijescholen om leerlingen een brede ontwikkeling mee te geven, wil ik een bijdrage leveren. Waar merken leerlingen dat aan? Hoe maak je zichtbaar waar zich dat voordoet? Op welke manier leren leerkrachten en scholen van elkaar? In de komende jaren zoek ik naar antwoorden op deze vragen door in te zetten op de doorontwikkeling van het visitatiekader en de opleiding en begeleiding van de leden van de visitatiepool. Dat doe ik in nauwe samenspraak met de leden van de visitatiepool, BVS, vrijeschoolbestuurders en onderwijsonderzoekers.

 

EXPERTISE

  • Collegiale visitaties vrijescholen vo
  • Waarderend onderzoeken
  • Kwaliteitszorg
  • Doeldomeinen Biesta
  • Klachtafhandeling en mediation

 

OPLEIDING

  • Beroepstraining antroposofie (Atelier Antroposofie en Samenleving)
  • NfM Mediation (The Lime Tree)
  • Lean Procesbegeleider, Green Belt (Lean Consultancy Group)
  • Vertrouwenspersoon Integriteit (BIOS Den Haag)
  • Procesauditor (Bestuursacademie Nederland)
  • Train de Trainer (Twice)
  • Leadauditor Overheidsontwikkelmodel (Bestuursacademie Nederland)
  • Ir. Wijsbegeerte van Wetenschap, Techniek en Samenleving (Universiteit Twente)

 

Wieke van Hoek

BIO

Sinds de zomer van 2023 bied ik vitaliteitstrajecten aan via BVS-schooladvies. Hiervoor ben ik twaalf jaar werkzaam geweest als leerkracht op vrijeschool Het Zonnewiel in De Bilt. Naast het klassenleerkrachtschap begeleidde ik studenten en startende leerkrachten om toegerust en uitgerust dit prachtige en pittige beroep uit te kunnen oefenen. De leerkracht als inspirerend mens is steeds mijn uitgangspunt. Als leerkracht ben jij de linking pin tussen leerling, lesstof, ouders en schoolgemeenschap. Het ontwikkelen en uitvoeren van rijk en breedvormend en gezondmakend onderwijs kost energie, zeker in deze uitdagende tijd. Dit vraagt van leerkrachten dat zij zicht hebben op wat hen inspireert en voedt en waar zij zich verder in kunnen bekwamen. Dat zij met dezelfde liefdevolle blik waarmee zij de ontwikkeling van hun leerlingen gadeslaan ook naar hun eigen werkvermogen kijken.

In deze thema’s heb ik me de afgelopen jaren verdiept om te komen tot een aanbod in vitaliteitstrajecten gebaseerd op inzichten uit de antroposofie, (positieve) arbeidspsychologie en coaching.

EXPERTISE

  • Vitaliteit op verschillende organisatieniveaus
  • Individuele coaching
  • Vitaliteit beleid

OPLEIDING

  • Vrijeschoolpabo
  • Master Leren en Innoveren
  • Krachtgericht Coachen
  • Rots en water

Rob van der Meijden

Met ingang van 2022 ben ik als adviseur verbonden aan BVS-schooladvies. Vanaf 1989 werk ik binnen vrijescholen in Nederland. Eerst in het voortgezet vrijeschoolonderwijs in Maastricht als docent en mentor, vervolgens als schoolleider aldaar, locatiedirecteur in Breda en rector in Rotterdam en Den Haag. Binnen het vrijebasisonderwijs deed ik ervaring op als bestuurder bij Stichting Ithaka in Noord-Holland.

 

In de afgelopen jaren was ik betrokken bij veel nieuwe initiatieven, nieuwe scholen en samenwerkingsprojecten. De ontwikkelingskansen die daar liggen, op het raakvlak van de vrijeschoolpedagogie enerzijds en ‘de rest van de wereld’ (alle andere pedagogische, maatschappelijke en bestuurlijke overtuigingen) anderzijds, vormen voor mij een belangrijke inspiratie. Daarnaast ligt een voortdurende hedendaagse ontwikkeling van de vrijeschoolpedagogie en didactiek mij na aan het hart.

 

Op al die gebieden lever ik graag ondersteunende en hopelijk inspirerende bijdragen aan scholen en besturen. Voor interim-management ben ik ook beschikbaar. Voor kortere of langere tijd, als het even niet lekker loopt of ter overbrugging van een periode zonder formele leiding binnen school of stichting.

 

Expertise

  • Organisatieadvies en onderzoek
  • Interimmanagement
  • Crisismanagement
  • Missie, visie en strategie trajecten
  • Ondersteuning nieuwe initiatieven
  • Ondersteuning samenwerkings- en fusietrajecten
  • Ondersteuning, begeleiding en coaching teams en leidinggevenden
  • Onderwijs- en leerplanontwikkeling.

 

Opleidingen

  • Leergang strategisch management in PO, Berenschot
  • Sectormanagement VO, Universiteit van Maastricht
  • Persoonlijk leiderschap, APS en kennismanagement, Universiteit van Maastricht
  • Docent maatschappijleer (1e graad), Fontys Hogeschool Tilburg
  • Politicologie (internationale betrekkingen), Universiteit van Nijmegen
  • Personeelswerk (personeel en organisatie), HBO Hengelo (O).

 

Gea Weeren

BIO

Gea heeft in de periode van 2005 t/m 2020 bij BVS-schooladvies gewerkt als (senior) adviseur en schoolpsycholoog. Sinds haar pensionering in 2020 is zij als associé aan BVS-schooladvies verbonden voor enkele werkzaamheden.

 

EXPERTISE

  • gedrag- en leerproblematiek
  • kind- en jeugdpsycholoog
  • psychodiagnostiek
  • sociaal-emotionele vaardigheden
  • hoogbegaafdheid

 

OPLEIDING

  • Postacademische opleiding tot schoolpsycholoog
  • Pedagogische wetenschappen

 

REGISTRATIE

  • Kinder- en Jeugdpsycholoog – NIP