Update kerndoelen en leerlijnen: waar staan we nu? – De ontwikkelingen rondom de definitieve en concept-kerndoelen zijn volop in beweging. Op dit moment komt er steeds meer duidelijkheid over de implementatie van de nieuwe kerndoelen. Op de website van OCenW wordt dit visueel weergegeven. De definitieve concept kerndoelen Nederlandse taal en rekenen-wiskunde gaan per augustus 2026 in. Alle andere kerndoelen gaan per augustus 2027 in (zie ook SLO.nl). Dit betekent…
Column – De oude linde op het schoolplein – Wanneer een kleuter start op school (her)kent hij minimaal 100 logo’s en bijbehorende merken. Wanneer de leerling de basisschool verlaat is dit aantal opgelopen tot rond de 700. Vraag ik diezelfde leerling naar de boom die naast de school staat, of de vlinder die buiten over het plein fladdert, dan is de kans dat hij deze bij naam weet te noemen…
Noodpedagogiek – Met ritme en menselijkheid door een crisis – Verslag Noodpedagogiek Module 1 – 23 & 24 oktober 2025Door: Maarten Verheyen Een jaar nadat de eerste conferentie over Noodpedagogiek in Den Haag plaatsvond, volgden afgelopen week 20 deelnemers de eerste module van het gecertificeerde modulaire trainingsconcept Noodpedagogiek – ‘Emergency Education’.Wat een waardevolle dagen, door de menskundige kennis, naast de feitelijke omstandigheden van een crisis en de toepassing daarvan: het onbevangen…
Opleiden, opleiden, opleiden – vrijeschoolpedagogie: wat is dat eigenlijk? – Opleiden, opleiden, opleiden – vrijeschoolpedagogie: wat is dat eigenlijk? Vanaf het einde van de vorige eeuw kozen steeds meer ouders voor de vrijeschool. De scholen groeiden en er kwamen nieuwe scholen en vrijeschool-afdelingen bij. Daar waren natuurlijk heel veel nieuwe leerkrachten voor nodig. Voor het vrije basisonderwijs bestond en bestaat een degelijke initiële lerarenopleiding. Dat was Helicon in Zeist en…
Twee schoolleiders, twee scholen – Gedeeld leiderschap: Help, waar is een schoolleider?Schoolleiderschap ís een vak. Al zeven jaar leiden we schoolleiders op. En van hen horen we steeds weer hoe enerverend het werk is – zo enerverend, dat de twijfel vaak toeslaat. Is deze plek in de school eigenlijk nog wel bewoonbaar?Schoolleiders kunnen een vuur aanwakkeren in hun team, maar het ook zien uitdoven. Ze…
Key Characteristics of Waldorf Education – Essentiële kenmerken van de VrijeschoolpedagogieOp 30 mei 2025 heeft het International Forum for Steiner Waldorf Education – Hague Circle (HC) de Essentiële Kenmerken van de Vrijeschoolpedagogie vastgesteld. Vanuit Nederland is Elard Pijnaken, directeur van de BVS, als lid van de Hague Circle nauw betrokken geweest en heeft hij meerdere keren zijn bijdrage geleverd.Hoewel de hier beschreven kenmerken algemeen geldig zijn,…
Wereldwijd waldorf: Waldorfschool Windhoek – Waldorf School Windhoek: 25 jaar leren in regenboogkleurenToen de Waldorf School Windhoek in 2000 haar deuren opende, verwelkomde ze zo’n veertig kinderen van klas 1 tot 4. Net als Namibië zelf vormden zij een bont gezelschap: meertalig, veelzijdig en afkomstig uit allerlei economische, religieuze en culturele achtergronden. Het initiatief kwam van een groep Duitstalige ouders die elkaar kenden via de Christengemeenschap…
The Hague Circle 2025 – Een levendige ontmoeting in Boedapest – Van 28 mei tot 1 juni vond in Boedapest de jaarlijkse bijeenkomst plaats van The Hague Circle, het internationale overlegorgaan voor Waldorf/Steiner-onderwijs. Vertegenwoordigers uit 21 landen kwamen samen om te spreken over actuele ontwikkelingen, gezamenlijke richtlijnen en toekomstvisies voor het vrijeschoolonderwijs wereldwijd. Namens Nederland nam Elard Pijnaken deel. Hij deelt zijn ervaringen: “Ik ben op bezoek in de Közép-Budai Waldorf Iskola…
Wereldwijd Waldorf – Zuid-Afrika: Centre for Creative Education in beweging – Veel leraren die lesgeven op Waldorfscholen in Zuid-Afrika hebben hun opleiding gevolgd aan het Centre for Creative Education (CCE) in Kaapstad. Tot voor kort duurde die opleiding vier jaar, en daarna kon je als leerkracht jarenlang met een klas meegroeien – van klas 1 tot en met klas 9. Maar door een verandering in de wetgeving staat dat systeem nu…
Gelijkwaardigheid is een kernwaarde van het vrijeschoolonderwijs – Gezamenlijke verklaring Vereniging van vrijescholen, BVS-schooladvies en Vrijeschool Pabo In de media zijn de afgelopen tijd berichten verschenen over de oprichting van Renaissancescholen door de politieke partij Forum voor Democratie. De oprichters hebben ten aanzien van hun curriculum gerefereerd aan… Recente berichten
- Update kerndoelen en leerlijnen: waar staan we nu?
- Column – De oude linde op het schoolplein
- Noodpedagogiek – Met ritme en menselijkheid door een crisis
- Vacature controller – 0,2 fte
- Opleiden, opleiden, opleiden – vrijeschoolpedagogie: wat is dat eigenlijk?
- Twee schoolleiders, twee scholen
- Key Characteristics of Waldorf Education
- Wereldwijd waldorf: Waldorfschool Windhoek
- The Hague Circle 2025 – Een levendige ontmoeting in Boedapest
- Column – De Stille Ik
- Wereldwijd Waldorf – Zuid-Afrika: Centre for Creative Education in beweging
- Een daad bij het woord – eerstehulp-pedagogie
- Column: word geen slappe limo
- Samen leren en groeien – cursusaanbod 2025-2026
- Betrokkenheid van BVS bij inspectie op De Vrijeschool Den Haag
- Werken aan basisvaardigheden
- Wereldwijd Waldorf – Latijns-Amerika
- Vrijescholen in Brazilië – Diamantina
- Vacature Controller
- Humor in het klaslokaal: een dino met 500 tanden
