Geplaatst op

Vrijescholen in Oekraïne – ervaringen van Karel Post Uiterweer

Karel Post Uiterweer gaf vanaf 1992 samen met zijn vrouw korte cursussen aan het Waldorf-seminarium in Sint Petersburg (Piter), Rusland. Vijftien jaar lang lieten ze in de korte schoolvakanties studenten die zich om wilden scholen, kennis maken met de pedagogiek van de vrijeschool. De cursisten kwamen uit verschillende plaatsen, zoals Piter en bijvoorbeeld Kyiv, Oekraïne. Lees hierbij een verslag van zijn ervaringen en waarnemingen.

 

Vrijescholen in Oekraïne

Er zijn zes vrijescholen in Oekraïne, plus enkele initiatieven. De eerste begonnen al in de jaren ’90, zoals in Odessa en Kyiv. De scholen gaan zo veel mogelijk door in oorlogstijd, zoals in Zaporizja  door de bombardementen in een huiskamer en net als in Charkiv als het nodig is in veilige ondergrondse ruimtes. Ondertussen is een aantal leerlingen in het buitenland met hun moeders.

 

Oekraïne heeft een rijke folklore en de vrijescholen zetten in ieder geval sprookjes en fabels daarvan in. Het Oekraïense volk is een vermenging van veel minderheden; er zijn 12 regio’s met elke een eigen karakter en tradities. Zo wonen er in de streek bij de Karpaten 100.000 Joden, wat bijvoorbeeld sterk afwijkt van de kuststreek rond Odessa. Er is sinds een jaar of zes een nationale opleiding in Kyiv, maar de scholen zijn heel verschillend.

 

Antroposofie in Oekraïne en Rusland

In Oekraïne -en ook in Rusland- was de antroposofie niet onbekend; bij enkele mensen in de grote steden waren er ook tijdens het Sovjetbewind antroposofen. Ik logeerde bij een oude dame in Sint Petersburg in 1991. Ze had  allerlei vloeipapieren figuren op haar ramen. De spirituele basis van de geesteswetenschap is een groot verlangen bij mensen. Maar het werken aan innerlijke vrijheid en los komen van allerlei kerkelijke en politieke autoriteit is nog een lange weg. Zo werden de eerste voordrachten over de  pedagogiek zo letterlijk mogelijk opgeschreven én uitgevoerd. In een reguliere Russische klas waar ik op bezoek was, werden geen vragen gesteld en de leerlingen stonden allemaal in de houding  naast hun bank. Toen ik hen iets vroeg -het werd vertaald- kwam er geen reactie.

 

Studenten aan het seminarium

De meeste van de studenten die aan het seminarium opgeleid zijn, hadden een technische opleiding gedaan zonder daarmee ook beroepshalve aan de slag te gaan. Aangetrokken door alternatieve vormen van onderwijs uit het westen en door de spiritualiteit van de antroposofie kwamen zij naar het seminarium. Ze volgden een driejarige opleiding met enkele stages, onder andere op Nederlandse vrijescholen. Een aantal van hen werkt nu aan de twee grote vrijescholen in Piter of in een losse kleuterklas.

 

Tijdens ons bezoek aan cursist Ljesja Muzytschenko in Oekraïne raakten we onder de indruk van het prachtige oude Kyiv. Op de eindreis met mijn 12de klas in 1999 bezochten we de stad en werden ontvangen door kleutermeester Anatoly, in een eerder leven piloot.

 

In 2022 kregen we weer contact met Ljesja en haar man, die inmiddels naar het front was getrokken om de Russen tegen te houden. De oorlog met Rusland raakte ons diep, zeker ook doordat de contacten met Russische vrienden vrijwel ophielden. Ljesja was docent op het seminarium en vroeg mij of ik iets kon bijdragen aan de Waldorfopleiding in Kyiv. De studenten hadden door de inval van de Russen deels hun toevlucht gezocht in verschillende landen op de wereld, van Canada tot Israël, dus ik verzorgde online cursussen over het leerplan, geschiedenis, aardrijkskunde en menskunde. Door in te spelen op hun vragen over de inhoud en met korte meditatieve opdrachten ging de inhoud van de menskunde voor hen leven.

 

Karel Post Uiterweer